Sponsoriyhteistyö osana Jyväskylän Kirin urheilumarkkinointia
Valtonen, Janne (2014)
Valtonen, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610005
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän Kirin yhteistyökumppaneiden tyytyväisyys nykyiseen yhteistyöhön, mitä hyvää yhteistyöstä löydetään, ja mitä kehitettävää siinä mahdollisesti olisi. Valmiilla yhteistyön kehitysehdotuksilla haluttiin selvittää, kuinka kiinnostuneita niistä oltaisiin. Samalla tutkittiin löytyisikö molempia tahoja kiinnostavia uusia yhteistyötapoja ja -keinoja muokata yhteistyötä paremmaksi ja molempien toimintaa tukevaksi.
Työ teoriaosuuteen on käytetty urheilumarkkinointia, sponsorointia, tapahtuman järjestämistä ja brändiä käsittelevää kirjallisuutta.
Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Kyselylomake toimitettiin kaikille Kirin yhteistyökumppaneille.
Tutkimuksesta saatiin hyvä kuva yhteistyökumppaneiden mielipiteestä nykyiseen yhteistyöhön. Lisäksi tutkimus avasi hyvin eri seikkojen merkityksen yhteistyökumppanille sponsoriyhteistyössä. Yhteistyökumppanit hakivat yhteistyöltä erityisesti paikallista näkyvyyttä, yrityksen tunnettuuden lisäämistä ja myönteisen yrityskuvan kehittymistä. Seuran kuulumista Jyväskylän kesään ja sen paikallisuutta pidetään tärkeänä, kuten seuran juniorityö-täkin, mutta myös joukkueen menestymistä kaivataan. Nykyiseen yhteistyöhön ja seuran tapaan tiedoittaan toiminnastaan ollaan tyytyväisiä, ja yhteistyötä ollaan myös edelleen valmiita jatkamaan.
Valtakunnallisesti koko urheilumarkkinoinnin osuus on nousemassa, ja myös Jyväskylässä on rahoista kova kilpailu. Tutkimus antoi hyvän kuvan siitä, kuinka Kiri ja sen yhteistyökumppanit ovat asioita hoitaneet. Yhteistyön eri muodoista löytyy vielä varmasti paljon kehitettävää, mutta tutkimuksen tulosten pohjalta saadaan hyvä kuva suunnasta johon sitä kannattaa lähteä viemään.
Työ teoriaosuuteen on käytetty urheilumarkkinointia, sponsorointia, tapahtuman järjestämistä ja brändiä käsittelevää kirjallisuutta.
Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin kyselytutkimuksena. Kyselylomake toimitettiin kaikille Kirin yhteistyökumppaneille.
Tutkimuksesta saatiin hyvä kuva yhteistyökumppaneiden mielipiteestä nykyiseen yhteistyöhön. Lisäksi tutkimus avasi hyvin eri seikkojen merkityksen yhteistyökumppanille sponsoriyhteistyössä. Yhteistyökumppanit hakivat yhteistyöltä erityisesti paikallista näkyvyyttä, yrityksen tunnettuuden lisäämistä ja myönteisen yrityskuvan kehittymistä. Seuran kuulumista Jyväskylän kesään ja sen paikallisuutta pidetään tärkeänä, kuten seuran juniorityö-täkin, mutta myös joukkueen menestymistä kaivataan. Nykyiseen yhteistyöhön ja seuran tapaan tiedoittaan toiminnastaan ollaan tyytyväisiä, ja yhteistyötä ollaan myös edelleen valmiita jatkamaan.
Valtakunnallisesti koko urheilumarkkinoinnin osuus on nousemassa, ja myös Jyväskylässä on rahoista kova kilpailu. Tutkimus antoi hyvän kuvan siitä, kuinka Kiri ja sen yhteistyökumppanit ovat asioita hoitaneet. Yhteistyön eri muodoista löytyy vielä varmasti paljon kehitettävää, mutta tutkimuksen tulosten pohjalta saadaan hyvä kuva suunnasta johon sitä kannattaa lähteä viemään.