Päivittäistavarakaupan yhteiskuntavastuun viestintä kuluttajille
Saikko, Anni (2010)
Saikko, Anni
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002162249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002162249
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on päivittäistavarakaupan yhteiskuntavastuun viestintä kuluttajille. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaista yhteiskuntavastuullista informaatiota Suomen suurimmat päivittäistavarakaupparyhmittymät Kesko ja S-ryhmä tarjoavat kuluttajalehdissään.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Tutkimuksessa on mukana harkinnanvarainen otanta kaupparyhmittymien asiakaslehtien kahden vuosikerran artikkeleista. Mukana ovat vuodet 2007 ja 2008. Tutkimuksen aluksi tutustuttiin kirjatietoon yritysten yhteiskuntavastuusta, päivittäistavarakaupan toiminnasta ja vastuullisesta yritysviestinnästä. Molempien kaupparyhmittymien asiakaslehdet vuosilta 2007 ja 2008 käytiin läpi, ja tutkimukseen valittiin artikkelit kirjatietoon pohjautuvan harkinnan mukaan. Tutkimuksen aineistoksi valittiin artikkelit, joissa käsiteltiin jotakin yhteiskuntavastuullisuuden osa-aluetta.
Tutkimus osoitti, että molemmissa lehdissä keskityttiin ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun osa-alueen esittelemiseen ja informoimiseen. Taloudellista vastuuta ei kuluttajille suunnatussa viestinnässä juuri esitelty. Tutkimuksessa selvisi, että yhteiskuntavastuullisten artikkelien määrä kummassakin lehdessä on noussut vuodesta 2007 vuoteen 2008.
Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Tutkimuksessa on mukana harkinnanvarainen otanta kaupparyhmittymien asiakaslehtien kahden vuosikerran artikkeleista. Mukana ovat vuodet 2007 ja 2008. Tutkimuksen aluksi tutustuttiin kirjatietoon yritysten yhteiskuntavastuusta, päivittäistavarakaupan toiminnasta ja vastuullisesta yritysviestinnästä. Molempien kaupparyhmittymien asiakaslehdet vuosilta 2007 ja 2008 käytiin läpi, ja tutkimukseen valittiin artikkelit kirjatietoon pohjautuvan harkinnan mukaan. Tutkimuksen aineistoksi valittiin artikkelit, joissa käsiteltiin jotakin yhteiskuntavastuullisuuden osa-aluetta.
Tutkimus osoitti, että molemmissa lehdissä keskityttiin ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun osa-alueen esittelemiseen ja informoimiseen. Taloudellista vastuuta ei kuluttajille suunnatussa viestinnässä juuri esitelty. Tutkimuksessa selvisi, että yhteiskuntavastuullisten artikkelien määrä kummassakin lehdessä on noussut vuodesta 2007 vuoteen 2008.