Yksityisen kotihoitoyrityksen laatukäsikirjan ensimmäisen version työstäminen
Laurila, Erno; Olkkonen, Markus (2014)
Laurila, Erno
Olkkonen, Markus
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710439
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatukäsikirjan ensimmäisen version työstäminen kotihoitopalveluja tuottavalle Aurio Hoiva Oy -yritykselle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Aurio Hoiva Oy:n laadunhallintaa ja laadunhallintajärjestelmää. Laadunhallinta on tärkeä osa yrityksen toiminnan kehittymisen kannalta. Yhtenä laadunhallinnan työkaluna käytetään laatukäsikirjaa. Yrityksellä ei vielä ollut laatukäsikirjaa, joten laatukäsikirjan ensimmäisen luominen otettiin yhteiseksi tavoitteeksi. Laatukäsikirja on osa yrityksen laatujärjestelmää. Laatukäsikirjassa tiivistyvät yrityksen toimintaohjeet selkeästi yksiin kansiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistoimintana yhdessä Aurio Hoiva Oy:n toimijoiden kanssa. Toimeksiannossa sovittiin, että laatukäsikirjasta työstetään ensimmäinen versio. Laatukäsikirjaan laadittava sisältö tuli vain yrityksen itsensä käyttöön, jonka vuoksi sisältö on salaista. Laatukäsikirjaa työstettiin toimijoiden kanssa yhteisissä tapaamisissa. Laatukäsikirja luotiin tapaamisissa nousseiden toiveiden pohjalta. Lopputuloksena syntyi sähköinen tiedosto yrityksen käyttöön. Laatukäsikirjan ensimmäistä versiota käytetään yrityksen laadunhallinnan pohjana sekä laatujärjestelmän kehittämiseen. Yritys päivittää ja kehittää laatukäsikirjaa tarpeen mukaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistoimintana yhdessä Aurio Hoiva Oy:n toimijoiden kanssa. Toimeksiannossa sovittiin, että laatukäsikirjasta työstetään ensimmäinen versio. Laatukäsikirjaan laadittava sisältö tuli vain yrityksen itsensä käyttöön, jonka vuoksi sisältö on salaista. Laatukäsikirjaa työstettiin toimijoiden kanssa yhteisissä tapaamisissa. Laatukäsikirja luotiin tapaamisissa nousseiden toiveiden pohjalta. Lopputuloksena syntyi sähköinen tiedosto yrityksen käyttöön. Laatukäsikirjan ensimmäistä versiota käytetään yrityksen laadunhallinnan pohjana sekä laatujärjestelmän kehittämiseen. Yritys päivittää ja kehittää laatukäsikirjaa tarpeen mukaan.