Markkinointiviestintäsuunnitelma aloittelevalle yritykselle Kulkurin Puttiikki Oy:lle
Yrjänheikki, Satu (2014)
Yrjänheikki, Satu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810838
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma
YRJÄNHEIKKI SATU Markkinointiviestintäsuunnitelma aloittavalle yritykselle Kulkurin Puttiikki Oy:lle
Opinnäytetyö 30 sivua + 4 liitesivua
Työn ohjaaja lehtori Nina Hartikainen
Toimeksiantaja Kulkurin Puttiikki Oy
Kesäkuu 2014
Avainsanat markkinointiviestintä, viestintä, mainonta, markkinointi
Opinnäytetyön aiheena oli luoda pienelle, vasta perustetulle yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli vuonna 2013 perustettu eläinliike Kulkurin Puttiikki Oy, joka toimii Oulun alueella. Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut markkinointiviestintäsuunnitelmaa, ja aikaisempi markkinointi on ollut vähäistä.
Tavoitteena oli löytää monipuoliset ja kustannustehokkaat markkinointikeinot, joiden avulla yritys tavoittaisi uusia potentiaalisia asiakkaita sekä vahvistaisi suhdettaan nykyiseen asiakaskuntaan. Työn tarkoitus oli luoda yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka yrityksen omistajat toteuttavat halutessaan.
Markkinointiviestintäsuunnitelman teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän suunnittelusta ja markkinointiviestinnän keinoista. Teoriaosuuteen on käytetty aiheeseen sopivaa kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Suunnitelman empiirinen osuus koostuu yrityksen nykytila-analyysista, tavoitteista ja kohderyhmästä, joiden pohjalta päätettiin yritykselle parhaiten sopivat markkinointiviestintäkeinot. Ehdotetut markkinointiviestintäkeinot painottuvat hakukoneoptimointiin, sosiaaliseen mediaan ja lehtimainontaan.
Opinnäytetyöprosessi toi esille markkinointiviestinnän merkityksen aloittavalle pienelle yritykselle. Empiirinen osuus nosti esille markkinointikeinojen kustannukset sekä niiden tuoman näkyvyyden ja tehokkuuden.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelma
YRJÄNHEIKKI SATU Markkinointiviestintäsuunnitelma aloittavalle yritykselle Kulkurin Puttiikki Oy:lle
Opinnäytetyö 30 sivua + 4 liitesivua
Työn ohjaaja lehtori Nina Hartikainen
Toimeksiantaja Kulkurin Puttiikki Oy
Kesäkuu 2014
Avainsanat markkinointiviestintä, viestintä, mainonta, markkinointi
Opinnäytetyön aiheena oli luoda pienelle, vasta perustetulle yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli vuonna 2013 perustettu eläinliike Kulkurin Puttiikki Oy, joka toimii Oulun alueella. Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut markkinointiviestintäsuunnitelmaa, ja aikaisempi markkinointi on ollut vähäistä.
Tavoitteena oli löytää monipuoliset ja kustannustehokkaat markkinointikeinot, joiden avulla yritys tavoittaisi uusia potentiaalisia asiakkaita sekä vahvistaisi suhdettaan nykyiseen asiakaskuntaan. Työn tarkoitus oli luoda yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka yrityksen omistajat toteuttavat halutessaan.
Markkinointiviestintäsuunnitelman teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnän suunnittelusta ja markkinointiviestinnän keinoista. Teoriaosuuteen on käytetty aiheeseen sopivaa kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Suunnitelman empiirinen osuus koostuu yrityksen nykytila-analyysista, tavoitteista ja kohderyhmästä, joiden pohjalta päätettiin yritykselle parhaiten sopivat markkinointiviestintäkeinot. Ehdotetut markkinointiviestintäkeinot painottuvat hakukoneoptimointiin, sosiaaliseen mediaan ja lehtimainontaan.
Opinnäytetyöprosessi toi esille markkinointiviestinnän merkityksen aloittavalle pienelle yritykselle. Empiirinen osuus nosti esille markkinointikeinojen kustannukset sekä niiden tuoman näkyvyyden ja tehokkuuden.