Henkisen hyvinvoinnin tuki ohjatun harjoittelun ongelmatilanteissa : aikaisemman ammatillisen tutkinnon omaavien hoitotyönopiskelijoiden kokemuksia opettajalta saadusta tuesta
Lehti, Eveliina; Ijäs, Paula (2014)
Lehti, Eveliina
Ijäs, Paula
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710406
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa aikaisemman ammatillisen tutkinnon omaavien opiskelijoiden henkisen hyvinvoinnin vaarantumisen aiheuttamista ongelmista ohjatuissa harjoitteluissa. Tarkoituksena oli kehittää oppilaitoksen huomion kiinnittämistä opiskelijan kokemuksiin ja opettajalta saatuun tukeen. Tarkoituksena oli sosiaali- ja terveysalan opintojen harjoitteluihin liittyvän opetuksen laadun parantaminen sekä yhteistyötahojen välisen toiminnan ja tietoisuuden kehittäminen ja huomion kiinnittäminen opiskelijan hyvinvointiin harjoittelun aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata opiskelijoiden kokemuksia opintoihin liittyvistä ohjatussa harjoitteluissa kohdatuista ongelmatilanteista. Tavoitteena oli myös kuvata opiskelijoiden kokemuksia ohjaavalta opettajalta saadusta tuesta näissä tilanteissa.
Opinnäytetyön kyselyn perusteella tuli ilmi, että aikaisemman tutkinnon omaavat opiskelijat kokivat henkistä hyvinvointiaan vaarantavia tilanteita harjoitteluissaan, eikä opettajilta saatu tuki ollut riittävää tai sitä ei ollut lainkaan. Opinnäytetyön kyselyn tuloksista selvisi, että opettajalta saamaa konkreettista tukea kaivattiin lisää ja vuorovaikutuksessa eri tahojen välillä oli parantamisen varaa.
Kehittämisehdotuksina esitettiin vuorovaikutuksen kehittämistä ja ohjaavan opettajan parempaa henkilökohtaista tavoitettavuutta hoitotyön ohjatuissa harjoitteluissa. Henkisen hyvinvoinnin huomioimisen merkitystä esitetään myös lisättäväksi koulun omiin harjoittelun tavoitteisiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata opiskelijoiden kokemuksia opintoihin liittyvistä ohjatussa harjoitteluissa kohdatuista ongelmatilanteista. Tavoitteena oli myös kuvata opiskelijoiden kokemuksia ohjaavalta opettajalta saadusta tuesta näissä tilanteissa.
Opinnäytetyön kyselyn perusteella tuli ilmi, että aikaisemman tutkinnon omaavat opiskelijat kokivat henkistä hyvinvointiaan vaarantavia tilanteita harjoitteluissaan, eikä opettajilta saatu tuki ollut riittävää tai sitä ei ollut lainkaan. Opinnäytetyön kyselyn tuloksista selvisi, että opettajalta saamaa konkreettista tukea kaivattiin lisää ja vuorovaikutuksessa eri tahojen välillä oli parantamisen varaa.
Kehittämisehdotuksina esitettiin vuorovaikutuksen kehittämistä ja ohjaavan opettajan parempaa henkilökohtaista tavoitettavuutta hoitotyön ohjatuissa harjoitteluissa. Henkisen hyvinvoinnin huomioimisen merkitystä esitetään myös lisättäväksi koulun omiin harjoittelun tavoitteisiin.