Esimies henkilöstön työhyvinvoinnin varmistajana : case: Helmi Säästöpankki Oy
Annaniemi, Annukka (2014)
Annaniemi, Annukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405259822
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään työhyvinvointia organisaation, esimiehen sekä yksilön näkökulmasta. Työn tavoitteena on kartoittaa ensin Helmi Säästöpankki Oy:n henkilökunnan tyytyväisyyttä esimiestensä toimintaan ja sen vaikutusta heidän työhyvinvointiinsa. Toiseksi tavoitteena on verrata saatuja tuloksia Säästöpankkiliiton tekemään työhyvinvointitutkimukseen. Työssä tutkitaan organisaation, esimiesten sekä yksilön tapoja vaikuttaa työhyvinvointiin.
Teoriaosuudessa selvitetään työhyvinvoinnin käsitettä sekä hyvää johtamista. Ensimmäisessä pääluvussa selvitetään käsitettä työhyvinvointi sekä tapoja joilla organisaatio, esimiehet ja yksilö voivat vaikuttaa työhyvinvointiin organisaatiossa. Toisessa pääluvussa käsitellään johtamista ja esimiestyötä osana työhyvinvointia. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa esitellään kohdeorganisaatio Helmi Säästöpankki Oy, tutkimus sekä tulokset ja johtopäätökset.
Työssä on käytetty määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirisen osuuden on tarkoitus selvittää kohdeorganisaation henkilöstön tyytyväisyyttä esimiehiinsä sekä esimiesten vaikutusta heidän työhyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin kysymyslomakkeen avulla. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin sähköpostitse 41 henkilöstön jäsenelle, joista 21 vastasi kyselyyn.
Tutkimuksessa havaittiin, että kohdeorganisaation henkilöstö on suhteellisen tyytyväinen esimiestensä työskentelyyn, mutta verrattuna muihin Säästöpankkiliiton pankkien henkilöstöön, keskivertoa tyytymättömämpi. Suurimmiksi kehityskohdiksi esimiesten työskentelyssä nousivat viestintä työhön liittyvistä asioista sekä tavoitteiden oikea mitoitus.
Tuloksien perusteella muodostettiin neljän kohdan ohjeistus esimiehille kehityskohteista ja toimista henkilöstön työhyvinvoinnin parantamiseen.
Teoriaosuudessa selvitetään työhyvinvoinnin käsitettä sekä hyvää johtamista. Ensimmäisessä pääluvussa selvitetään käsitettä työhyvinvointi sekä tapoja joilla organisaatio, esimiehet ja yksilö voivat vaikuttaa työhyvinvointiin organisaatiossa. Toisessa pääluvussa käsitellään johtamista ja esimiestyötä osana työhyvinvointia. Opinnäytetyön empiirisessä osiossa esitellään kohdeorganisaatio Helmi Säästöpankki Oy, tutkimus sekä tulokset ja johtopäätökset.
Työssä on käytetty määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Empiirisen osuuden on tarkoitus selvittää kohdeorganisaation henkilöstön tyytyväisyyttä esimiehiinsä sekä esimiesten vaikutusta heidän työhyvinvointiinsa. Tutkimus toteutettiin kysymyslomakkeen avulla. Linkki kyselylomakkeeseen lähetettiin sähköpostitse 41 henkilöstön jäsenelle, joista 21 vastasi kyselyyn.
Tutkimuksessa havaittiin, että kohdeorganisaation henkilöstö on suhteellisen tyytyväinen esimiestensä työskentelyyn, mutta verrattuna muihin Säästöpankkiliiton pankkien henkilöstöön, keskivertoa tyytymättömämpi. Suurimmiksi kehityskohdiksi esimiesten työskentelyssä nousivat viestintä työhön liittyvistä asioista sekä tavoitteiden oikea mitoitus.
Tuloksien perusteella muodostettiin neljän kohdan ohjeistus esimiehille kehityskohteista ja toimista henkilöstön työhyvinvoinnin parantamiseen.