Työttömän nuoren yhteiskunnallista osallisuutta edistävä toimintamalli
Kurttila, Miia (2014)
Kurttila, Miia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011048
Tiivistelmä
Kehittämistutkimuksen tavoitteena oli kuvata työttömän nuoren yhteiskunnallista
osallisuutta edistävä toimintamalli. Kehittämistutkimus toteutettiin kehittämistyönä ja
siinä yhdistyivät tutkimus ja kehittäminen. Teoreettinen viitekehys hankittiin kirjallisuuskatsauksen
avulla. Kirjallisuuskatsauksen aineisto hankittin kahdesta sähköisestä
tietokannasta ja internetin hakukoneiden avulla. Varsinais-Suomessa tuotetun Homma
hanskaan-materiaalipakin hyödyllisyyttä toimintamallin kuvaamisessa arvioitiin etsimällä
kirjallisuushaun aineiston ja materiaalipakin väliltä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Kehittämistyön osana toteutettiin työttömien nuorten yksilö- ja ryhmäohjausprosessi.
Ohjausprosessin aikana työttömiltä nuorilta ja asiantuntijoilta saatua tietoa yhdistettiin
kirjallisuuskatsauksen tuloksena syntyneeseen teoreettiseen viitekehykseen. Kehittämistyön
tuloksena syntyi työttömän nuoren yhteiskunnallista osallisuutta edistävä
toimintamalli.
Toimintamalli sisältää yksilö- ja ryhmäohjausta ja siinä huomioidaan työttömän yksilöllisen
elämäntilanteen ja ikävaiheen tuomat erityispiirteet. Fyysinen, psyykkinen ja
sosiaalinen terveys ja hyvinvointi ovat yhteydessä työttömän osallisuuteen. Työttömän
tuen ja ohjauksen tarve ammatinvalinnan ja työnhaun kysymyksissä varmistetaan. Ohjaamisen
viitekehys on tavoitteellinen ja noudattelee motivoivaa ohjaustapaa. Siihen
sisältyy jatkuva arviointi. Tavoitteellinen ohjaustapa varmistaa työttömän jatkosuunnitelman
konkreettisuuden, realistisuuden, aikaan sitomisen, riittävän tuen ja ohjauksen
jälkeisen seurannan.
Yhteiskunnallista osallisuutta edistävää toimintamallia voidaan hyödyntää työttömien
palveluissa. Sitä voidaan käyttää työttömien nuorten lisäksi myös muiden työttömien
osallisuuden edistämisessä. Toimintamallia hyödynnettäessä tulee tunnistaa ikävaiheelle
tyypilliset erityispiirteet ja huomioida ne ohjauksessa. Työttömän alentunut terveydentila
ja heikentynyt stressinsietokyky voivat haitata ohjauksesta saatavaa hyötyä
tai jopa heikentää työttömän terveydentilaa, joten ohjaukseen tulee kiinnittää erityistä
huomiota ja hyödyntää työttömän tilanteen arvioinnissa moniammatillista verkostoa.
osallisuutta edistävä toimintamalli. Kehittämistutkimus toteutettiin kehittämistyönä ja
siinä yhdistyivät tutkimus ja kehittäminen. Teoreettinen viitekehys hankittiin kirjallisuuskatsauksen
avulla. Kirjallisuuskatsauksen aineisto hankittin kahdesta sähköisestä
tietokannasta ja internetin hakukoneiden avulla. Varsinais-Suomessa tuotetun Homma
hanskaan-materiaalipakin hyödyllisyyttä toimintamallin kuvaamisessa arvioitiin etsimällä
kirjallisuushaun aineiston ja materiaalipakin väliltä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia.
Kehittämistyön osana toteutettiin työttömien nuorten yksilö- ja ryhmäohjausprosessi.
Ohjausprosessin aikana työttömiltä nuorilta ja asiantuntijoilta saatua tietoa yhdistettiin
kirjallisuuskatsauksen tuloksena syntyneeseen teoreettiseen viitekehykseen. Kehittämistyön
tuloksena syntyi työttömän nuoren yhteiskunnallista osallisuutta edistävä
toimintamalli.
Toimintamalli sisältää yksilö- ja ryhmäohjausta ja siinä huomioidaan työttömän yksilöllisen
elämäntilanteen ja ikävaiheen tuomat erityispiirteet. Fyysinen, psyykkinen ja
sosiaalinen terveys ja hyvinvointi ovat yhteydessä työttömän osallisuuteen. Työttömän
tuen ja ohjauksen tarve ammatinvalinnan ja työnhaun kysymyksissä varmistetaan. Ohjaamisen
viitekehys on tavoitteellinen ja noudattelee motivoivaa ohjaustapaa. Siihen
sisältyy jatkuva arviointi. Tavoitteellinen ohjaustapa varmistaa työttömän jatkosuunnitelman
konkreettisuuden, realistisuuden, aikaan sitomisen, riittävän tuen ja ohjauksen
jälkeisen seurannan.
Yhteiskunnallista osallisuutta edistävää toimintamallia voidaan hyödyntää työttömien
palveluissa. Sitä voidaan käyttää työttömien nuorten lisäksi myös muiden työttömien
osallisuuden edistämisessä. Toimintamallia hyödynnettäessä tulee tunnistaa ikävaiheelle
tyypilliset erityispiirteet ja huomioida ne ohjauksessa. Työttömän alentunut terveydentila
ja heikentynyt stressinsietokyky voivat haitata ohjauksesta saatavaa hyötyä
tai jopa heikentää työttömän terveydentilaa, joten ohjaukseen tulee kiinnittää erityistä
huomiota ja hyödyntää työttömän tilanteen arvioinnissa moniammatillista verkostoa.