Pälsnäringens produktplanering : Strategiskt produktsortiment och lönsamhet
Svenfelt, Daniel (2014)
Svenfelt, Daniel
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810699
Tiivistelmä
Syftet med undersökningen, är att ge en bild av pälsnäringen i Finland, hur den fungerar och vad lönsamheten i branschen innebär. Forskningsproblemet är att ta reda på hurudan strategi och produktplanering pälsfarmaren behöver ha i sin produktion för att få bästa försäljningsresultat av pälsskinnen. Pälsfarmaren bör även veta vilka alternativ som finns för att öka sin lönsamhet. I lärdomsprovets teoretiska del redogörs för, vad en pälsfarm är, produktionens tillvägagång och planering av sortiment. I den empiriska delen har jag använt mig av kvalitativ undersökning genom intervjuer med lokala pälsfarmare och sammanställt jämförelser mellan produkter och kostnader. Intervju av en representant från Svenska Österbottens Pälsdjursodlarförbund tas även med i undersökningen för att återge en bild av deras verksamhet och synvinklar av näringen. Undersökningens centrala resultat är, att farmare skall kunna förstå och veta hurudan efterfrågan det finns på marknaden, och hur man kan anpassa produktionen och produktsortiment till den. Alternativa metoder är operativ, strategisk, och långsiktig planering av sitt produktsortiment. The survey aims to provide a picture of the fur industry in Finland, how it works and what the profitability of the industry entails. The research problem is to find out what kind of strategy and product planning a fur farmer needs to have in his production to get the best sales results of fur pelts. The fur farmer should know what options are available to increase their profitability. In the thesis theoretical part it is described what a fur farm is, production procedures and planning of inventory. In the empirical part, I have used the qualitative research with interviews with local fur farmers and compiled comparisons be-tween products and costs. An interview with a representative from the Svenska Österbottens Pälsdjursodlarförbund are also included in the survey in order to make an image of their activities and perspectives of the industry.
The study 's central result is that farmers should be able to understand and know what kind of demands there are in the market and how to adapt the production and the product range. Alternative methods are operational, strategic, and long-term planning of their product.
The study 's central result is that farmers should be able to understand and know what kind of demands there are in the market and how to adapt the production and the product range. Alternative methods are operational, strategic, and long-term planning of their product.