Työkaluja usean päähenkilön tarinan käsikirjoittamiseen
Riekkola, Kirsti (2014)
Riekkola, Kirsti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011089
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia usean päähenkilön elokuvia ja selvittää, millaisia ominaispiirteitä tällaisilla elokuvilla on, miten elokuvat rakentuvat ja millaisia haasteita niiden kirjoittamiseen liittyy. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää työkaluja usean päähenkilön tarinoiden kirjoittamiseen ja soveltaa tietoa oman elokuvallisen näytelmätekstin analysoimiseen ja kehittämiseen. Aihe valittiin, koska usein käsikirjoittamisen rakennemallit koskevat vain yhden päähenkilön tarinoita.
Työssä avattiin hieman usean päähenkilön elokuvien historiaa. Tämän jälkeen usean päähenkilön elokuvat eriteltiin alalajeihin, joita käsiteltiin lähdekirjallisuuteen ja esi-merkkielokuviin tukeutuen. Tutkimuksen lomassa purettiin omaa, Naiset vs. Zombiet! -näytelmätekstiä ja etsittiin yhtymäkohtia usean protagonistin elokuvakerrontaan. Näytelmäteksti sijoittui alalajiin moniprotagonistinen tarina, mutta siitä löytyi myös episodimaisia piirteitä.
Tutkimuksessa selvisi, että elokuvista on löydettävissä välineitä toimivan usean päähenkilön tarinan kirjoittamiseen ja elokuvakerronnasta on mahdollista ottaa vaikutteita myös usean päähenkilön näytelmän kirjoittamiseen.
Työssä avattiin hieman usean päähenkilön elokuvien historiaa. Tämän jälkeen usean päähenkilön elokuvat eriteltiin alalajeihin, joita käsiteltiin lähdekirjallisuuteen ja esi-merkkielokuviin tukeutuen. Tutkimuksen lomassa purettiin omaa, Naiset vs. Zombiet! -näytelmätekstiä ja etsittiin yhtymäkohtia usean protagonistin elokuvakerrontaan. Näytelmäteksti sijoittui alalajiin moniprotagonistinen tarina, mutta siitä löytyi myös episodimaisia piirteitä.
Tutkimuksessa selvisi, että elokuvista on löydettävissä välineitä toimivan usean päähenkilön tarinan kirjoittamiseen ja elokuvakerronnasta on mahdollista ottaa vaikutteita myös usean päähenkilön näytelmän kirjoittamiseen.