Miehet ja kosmetiikkamarkkinointi –Case Sokos
Stolpe, Simo; Raassina, Heidi (2010)
Stolpe, Simo
Raassina, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001251542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja vertailla miesten kosmetiikan kulutusta ja kosme-tiikkamarkkinoinnin vaikutusta mieskuluttajiin Sokoksessa, Helsingin Mannerheimintiellä. Mai-nontaan liittyvien mielipiteiden lisäksi tutkimme myös sitä, miten miehet suhtautuvat muihin seikkoihin, mitkä liittyvät heidän ostopäätökseen kosmetiikan suhteen, kuten pakkaus ja os-topaikka. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Sokos Helsinki.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään markkinoinnin kilpailukeinojen mallia, 4P:tä, eli markkinointimixiä, joka koostuu neljästä osa-alueesta: tuote (Product), hinta (Price), menekinedistäminen (Promotion), paikka (Place). Hinta on kuitenkin rajattu pois teoreettisesta viitekehyksestä, sen vuoksi, että kyselylomakkeessa ei käsitellä kyseistä kilpailukeinoa. Teoriaosuudessa on myös käyty kvantitatiivisen tutkimuksen teoriaa ja pyritty havainnollistamaan tämän tutkimustyypin peruspiirteet. Tutkimuksen, kyselylomakkeen teon ja aineiston analysoimismenetelmien osuus on myös sisällytetty teoreettiseen viitekehykseen. Aineisto analysoitiin frekvenssijakaumien, korrelaatiokertoimien ja ristiintaulukoinnin avulla. Johtopäätösten varmuutta arvioitiin pääasiassa Spearmanin korrelaatiokertoimen p-arvon avulla.
Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin survey- eli kyselytutkimuksena ja kysely rajattiin koskemaan Sokos Helsingin kosmetiikkaosaston miesasiakkaita. Kyselytutkimuksesta saatua aineistoa tutkittiin kvantitatiivisesti, poimimalla asiakkaista 90 henkilön yksinkertainen sa-tunaisotanta. Tämän jälkeen aineisto analysointiin SPSS 16.0 -tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin kuva siitä miten kohde yrityksemme miesasiakkaat näkevät heille suunnatun markkinoinnin. Tutkimustulos osoitti, että kyselyyn osallistuneet miehet pitivät henkilökohtaista palvelua tärkeä sen suhteen, minkä tuotteen he ostavat, ja mainonnalla eri kanavissa ei juuri ole vaikutusta tuotteen valintaan. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Sokoksen tulisi panostaa miesten suhteen henkilökohtaiseen palveluun ja vanhempien miesasiakkaiden kanssa kotimaisten tuotteiden tarjoamiseen.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytetään markkinoinnin kilpailukeinojen mallia, 4P:tä, eli markkinointimixiä, joka koostuu neljästä osa-alueesta: tuote (Product), hinta (Price), menekinedistäminen (Promotion), paikka (Place). Hinta on kuitenkin rajattu pois teoreettisesta viitekehyksestä, sen vuoksi, että kyselylomakkeessa ei käsitellä kyseistä kilpailukeinoa. Teoriaosuudessa on myös käyty kvantitatiivisen tutkimuksen teoriaa ja pyritty havainnollistamaan tämän tutkimustyypin peruspiirteet. Tutkimuksen, kyselylomakkeen teon ja aineiston analysoimismenetelmien osuus on myös sisällytetty teoreettiseen viitekehykseen. Aineisto analysoitiin frekvenssijakaumien, korrelaatiokertoimien ja ristiintaulukoinnin avulla. Johtopäätösten varmuutta arvioitiin pääasiassa Spearmanin korrelaatiokertoimen p-arvon avulla.
Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin survey- eli kyselytutkimuksena ja kysely rajattiin koskemaan Sokos Helsingin kosmetiikkaosaston miesasiakkaita. Kyselytutkimuksesta saatua aineistoa tutkittiin kvantitatiivisesti, poimimalla asiakkaista 90 henkilön yksinkertainen sa-tunaisotanta. Tämän jälkeen aineisto analysointiin SPSS 16.0 -tilasto-ohjelman avulla.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin kuva siitä miten kohde yrityksemme miesasiakkaat näkevät heille suunnatun markkinoinnin. Tutkimustulos osoitti, että kyselyyn osallistuneet miehet pitivät henkilökohtaista palvelua tärkeä sen suhteen, minkä tuotteen he ostavat, ja mainonnalla eri kanavissa ei juuri ole vaikutusta tuotteen valintaan. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Sokoksen tulisi panostaa miesten suhteen henkilökohtaiseen palveluun ja vanhempien miesasiakkaiden kanssa kotimaisten tuotteiden tarjoamiseen.