Identiteetin merkitys ammatinvalinnalle
Niskasaari, Senja; Pennanen, Anniina (2014)
Niskasaari, Senja
Pennanen, Anniina
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111229
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Koulutusohjelma: Terveydenhoitajatyön koulutusohjelma
Tekijät: Senja Niskasaari & Anniina Pennanen
Kehittämistehtävän nimi: Identiteetin merkitys ammatinvalinnalle
Sivuja (joista liitteitä): 30 (4)
Päiväys: 22.4.2014
Kehittämistehtävän ohjaajat: Raija Luutonen ja Anne Puro
Kehittämistehtävä toteutettiin projektiluontoisena. Saimme idean kehittämistehtävään kouluterveydenhuollon kurssin tehtävästä, jonka koimme erittäin hyödylliseksi ja mielenkiintoiseksi. Koulun terveydenhoitajan mukaan aiheelle oli selkeä tarve, koska 8-luokkalaiset alkavat jo suunnitella jatko-opintoja ja tarvitsevat siihen tukea.
Tämän projektin tarkoituksena oli toteuttaa ohjaustunti Haukiputaan yläkoulun 8-luokkalaisille jatko-opinnoista ja 14–16-vuotiaan nuoren identiteetin kehityksestä. Projektin tavoitteena oli, että 8-luokkalaiset saavat tukea, kun he pohtivat identiteettiään ja samanaikaisesti tulevaisuuttaan eri jatko-opintopaikoissa. Tavoitteena oli myös, että 8-luokkalaiset saavat monipuolista ja ajankohtaista tietoa eri jatko-opintomahdollisuuksista.
Terveydenhoitajaopintojen kehittämistehtävä tuotettiin projektityönä yhteistyössä Haukiputaan yläkoulun terveydenhoitaja Mia Markuksen kanssa. Projektin toteuttamisessa työmenetelminä käytettiin ohjaustuntia, joka toteutettiin Haukiputaan yläkoulun 8- luokkalaisille.
8-luokkalaiset kokivat ohjaustunnin tärkeäksi ja mielekkääksi. He kokivat saaneensa uutta tietoa ja ajatuksia ammatinvalintaan liittyen.
Asiasanat: Identiteetti, jatko-opinnot, ohjaustunti, ammatinvalinta
Koulutusohjelma: Terveydenhoitajatyön koulutusohjelma
Tekijät: Senja Niskasaari & Anniina Pennanen
Kehittämistehtävän nimi: Identiteetin merkitys ammatinvalinnalle
Sivuja (joista liitteitä): 30 (4)
Päiväys: 22.4.2014
Kehittämistehtävän ohjaajat: Raija Luutonen ja Anne Puro
Kehittämistehtävä toteutettiin projektiluontoisena. Saimme idean kehittämistehtävään kouluterveydenhuollon kurssin tehtävästä, jonka koimme erittäin hyödylliseksi ja mielenkiintoiseksi. Koulun terveydenhoitajan mukaan aiheelle oli selkeä tarve, koska 8-luokkalaiset alkavat jo suunnitella jatko-opintoja ja tarvitsevat siihen tukea.
Tämän projektin tarkoituksena oli toteuttaa ohjaustunti Haukiputaan yläkoulun 8-luokkalaisille jatko-opinnoista ja 14–16-vuotiaan nuoren identiteetin kehityksestä. Projektin tavoitteena oli, että 8-luokkalaiset saavat tukea, kun he pohtivat identiteettiään ja samanaikaisesti tulevaisuuttaan eri jatko-opintopaikoissa. Tavoitteena oli myös, että 8-luokkalaiset saavat monipuolista ja ajankohtaista tietoa eri jatko-opintomahdollisuuksista.
Terveydenhoitajaopintojen kehittämistehtävä tuotettiin projektityönä yhteistyössä Haukiputaan yläkoulun terveydenhoitaja Mia Markuksen kanssa. Projektin toteuttamisessa työmenetelminä käytettiin ohjaustuntia, joka toteutettiin Haukiputaan yläkoulun 8- luokkalaisille.
8-luokkalaiset kokivat ohjaustunnin tärkeäksi ja mielekkääksi. He kokivat saaneensa uutta tietoa ja ajatuksia ammatinvalintaan liittyen.
Asiasanat: Identiteetti, jatko-opinnot, ohjaustunti, ammatinvalinta