Pickala Golfin viheriöiden hoitoprosessin kuvaaminen ja laadunvarmistus
Korpi-Anttila, Janitta (2014)
Korpi-Anttila, Janitta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053111199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053111199
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Pickala Golfin viheriönhoitoprosessin kuvaamista, kehittämis-tä ja laadunvarmistusta. Golfkentän laatua ja laatumittareita on tutkittu aiemmissa opinnäy-tetöissä, mutta kentänhoidon alalla ei ole tiettävästi ennen kuvattu prosesseja tarkasti. Vuonna 2013 Pickalassa oli ajankohtaista kehittää laatujärjestelmää ja rakentaa kentänhoi-don avuksi laadunhallinnan työkalu. Kentän ja sen ympäristön hoitoprosessi oli erittäin laaja aihe. Viheriöiden kunto vaikuttaa kaikkein eniten golfinpelaajan kokemaan laatuun, joten työ päätettiin rajata koskemaan ainoastaan niitä.
Työn tavoitteena oli löytää paras mahdollinen tapa kuvata Pickala Golfin viheriönhoitopro-sessi. Kenttämestareiden haastattelujen avulla tehtiin produktina tiivistetty käsikirja. Proses-sikuvauksen avulla haluttiin yhdenmukaistaa ja rationalisoida Pickala Golfin kolmen eri ken-tän hoitoprosessit. Prosessin avaamisen myötä etsittiin myös kehityskohteita, joissa kentän-hoidon työtapoja, viestintää ja dokumentointia voisi parantaa. Oman väen tietojen avulla kerättyä produktia täydennettiin taustaryhmän jäsenten ja lähikenttien kenttämestareiden sekä toimitusjohtajien haastattelutiedoilla. Kentänhoitajille tehdyllä pienimuotoisella kvanti-tatiivisella tutkimuksella kerättiin lisäksi uutta ja olennaista prosessin tehokkuuteen vaikut-tavaa tietoa.
Lähikenttien kenttämestareiden ja toimitusjohtajien keskuudessa tehdyn kvalitatiivisen tut-kimuksen perusteella käsikirja soveltuu parhaiten kenttämestarin dokumentointivälineeksi ja vakituisten kentänhoitajien kouluttamiseen. Käsikirjan osilla kentänhoitoa voi avata myös muulle vakituiselle henkilökunnalle, pelaajille, hallitukselle ja kenttätoimikunnalle. Haastat-telujen perusteella käsikirja soveltuu tietyin varauksin muiden golfyhteisöjen laadunhallinnan pohjaksi. Siitä voi myös helposti tehdä versioita, jotka koskevat muita kentän alueita. Tut-kimuksen avulla Pickalasta löydettiin kehitysmahdollisuuksia mm. viheriöiden dokumen-toinnissa, hoitoprosessin tavoiteseurannassa, kustannusten laskemisessa, strategian kehittä-misessä, vastuun ja työmäärän jakamisessa, pelaajaviestinnässä, sisäisessä viestinnässä, tii-miytysprosessissa, motivoinnissa ja kentänhoitajien työilmapiirissä.
Työn tavoitteena oli löytää paras mahdollinen tapa kuvata Pickala Golfin viheriönhoitopro-sessi. Kenttämestareiden haastattelujen avulla tehtiin produktina tiivistetty käsikirja. Proses-sikuvauksen avulla haluttiin yhdenmukaistaa ja rationalisoida Pickala Golfin kolmen eri ken-tän hoitoprosessit. Prosessin avaamisen myötä etsittiin myös kehityskohteita, joissa kentän-hoidon työtapoja, viestintää ja dokumentointia voisi parantaa. Oman väen tietojen avulla kerättyä produktia täydennettiin taustaryhmän jäsenten ja lähikenttien kenttämestareiden sekä toimitusjohtajien haastattelutiedoilla. Kentänhoitajille tehdyllä pienimuotoisella kvanti-tatiivisella tutkimuksella kerättiin lisäksi uutta ja olennaista prosessin tehokkuuteen vaikut-tavaa tietoa.
Lähikenttien kenttämestareiden ja toimitusjohtajien keskuudessa tehdyn kvalitatiivisen tut-kimuksen perusteella käsikirja soveltuu parhaiten kenttämestarin dokumentointivälineeksi ja vakituisten kentänhoitajien kouluttamiseen. Käsikirjan osilla kentänhoitoa voi avata myös muulle vakituiselle henkilökunnalle, pelaajille, hallitukselle ja kenttätoimikunnalle. Haastat-telujen perusteella käsikirja soveltuu tietyin varauksin muiden golfyhteisöjen laadunhallinnan pohjaksi. Siitä voi myös helposti tehdä versioita, jotka koskevat muita kentän alueita. Tut-kimuksen avulla Pickalasta löydettiin kehitysmahdollisuuksia mm. viheriöiden dokumen-toinnissa, hoitoprosessin tavoiteseurannassa, kustannusten laskemisessa, strategian kehittä-misessä, vastuun ja työmäärän jakamisessa, pelaajaviestinnässä, sisäisessä viestinnässä, tii-miytysprosessissa, motivoinnissa ja kentänhoitajien työilmapiirissä.