”ROPPAKAUPALLA KAVERUUTTA” : Toimintapäivä koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi
Rajaniemi, Suvi; Laukka, Mirva; Raudaskoski, Anneli (2014)
Rajaniemi, Suvi
Laukka, Mirva
Raudaskoski, Anneli
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060111241
Tiivistelmä
Valitsimme opinnäytetyömme aiheeksi koulukiusaamisen, sillä se on ajankohtainen ja yleinen ilmiö Suomen kouluissa, ja uhkaa lasten ja nuorten hyvinvointia ja mielenterveyttä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää toimintapäivä alakoulujen kuudesluokkalaisille. Toimintapäivän tavoitteena oli ryhmäyttää oppilaita, tarjota eväitä hyvään ystävyyteen sekä ennaltaehkäistä kiusaamista. Toimintapäivässä oli alakoulujen lisäksi mukana myös Nivalan seurakunta.
Järjestämässämme toimintapäivässä oppilaat suorittivat erilaisia ryhmätehtäviä sekä sisällä että ulkona. Ryhmätehtävissä pohdittiin esimerkiksi hyvän ystävän piirteitä, ja päivän lopussa olleessa temppuradassa vahvistettiin oppilaiden yhteistyötaitoja. Päivä oli onnistunut, sillä oppilaat saivat uusia kavereita, koulut ja seurakunta vahvistivat yhteistyösuhteitaan, ja itse saimme kokemusta vastaavanlaisen päivän järjestämisestä.
Kirjallisuuden avulla tutustuimme kiusaamisen ilmenemiseen kouluissa, sen vaikutuksiin ja ennaltaehkäisyyn, sekä kuinka kiusaamiseen voidaan puuttua. Keskityimme työssämme kiusaamisen ennaltaehkäisevään työhön hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämisen kannalta.
Ryhmäyttäminen on toimiva keino ennaltaehkäistä kiusaamista. Ryhmäyttämisellä voidaan tutustuttaa ihmisiä toisiinsa mutta sillä voidaan vahvistaa myös esimerkiksi koululuokan yhteishenkeä. Kaikki toimintapäivään osallistuneet henkilöt olivat sitä mieltä, että vastaavanlaisille päiville olisi tarvetta myös jatkossa.
Järjestämässämme toimintapäivässä oppilaat suorittivat erilaisia ryhmätehtäviä sekä sisällä että ulkona. Ryhmätehtävissä pohdittiin esimerkiksi hyvän ystävän piirteitä, ja päivän lopussa olleessa temppuradassa vahvistettiin oppilaiden yhteistyötaitoja. Päivä oli onnistunut, sillä oppilaat saivat uusia kavereita, koulut ja seurakunta vahvistivat yhteistyösuhteitaan, ja itse saimme kokemusta vastaavanlaisen päivän järjestämisestä.
Kirjallisuuden avulla tutustuimme kiusaamisen ilmenemiseen kouluissa, sen vaikutuksiin ja ennaltaehkäisyyn, sekä kuinka kiusaamiseen voidaan puuttua. Keskityimme työssämme kiusaamisen ennaltaehkäisevään työhön hyvinvoinnin ja mielenterveyden edistämisen kannalta.
Ryhmäyttäminen on toimiva keino ennaltaehkäistä kiusaamista. Ryhmäyttämisellä voidaan tutustuttaa ihmisiä toisiinsa mutta sillä voidaan vahvistaa myös esimerkiksi koululuokan yhteishenkeä. Kaikki toimintapäivään osallistuneet henkilöt olivat sitä mieltä, että vastaavanlaisille päiville olisi tarvetta myös jatkossa.