LÄSNÄTYÖN MAHDOLLISTAVAT TEKNIIKAT TURUN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Vina, Saku (2014)
Vina, Saku
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127211
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella läsnätyön mahdollistavat tekniikat Turun ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyössä ei oteta kantaa siihen mahdollistetaanko läsnätyön tekeminen Turun ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyössä käytettiin tukimusmenetelmänä tulevaisuusverstasmenetelmää. Tulevaisuusverstaaseen osallistuivat IT-toiminnan infrastruktuuri- ja sovellustiimi. Opinnäytetyössä esitellyt tekniikat ja järjestelmät mahdollistavat läsnätyön tekemisen. Opinnäytetyössä esiteltyjä tekniikoita ja sovelluksia ei kaikkia ole otettu käyttöön, mutta suunnitelma käyttöönotosta on valmis ja hyväksytty. Läsnätyön tekemisen aloittaminen vaatii Turun ammattikorkeakoulun johdon päätöksen.
Opiskelijoille opintojen joustava suorittaminen ajasta ja paikasta riippumatta on näillä tekniikoilla ja järjestelmillä mahdollista ja tämä vaikuttaa positiivisesti opintojen läpäisyyn ja valmistumisen nopeutumiseen.
Läsnätyön tekeminen on uudenlainen työn tekemisen muoto ja kasvava trendi asiantuntijaorganisaatiossa. Työn tekeminen on muuttanut muotoaan ja organisaation asiantuntijat ovat työssään läsnä ajasta ja paikasta riippumatta. Organisaatioiden työtyytyväisyyskyselyt ovat osoittaneet, että läsnätyön tekeminen on kasvattanut työtyytyväisyyttä ja on yksi ratkaiseva tekijä uusien asiantuntijoiden rekrytoinnissa.
Opiskelijoille opintojen joustava suorittaminen ajasta ja paikasta riippumatta on näillä tekniikoilla ja järjestelmillä mahdollista ja tämä vaikuttaa positiivisesti opintojen läpäisyyn ja valmistumisen nopeutumiseen.
Läsnätyön tekeminen on uudenlainen työn tekemisen muoto ja kasvava trendi asiantuntijaorganisaatiossa. Työn tekeminen on muuttanut muotoaan ja organisaation asiantuntijat ovat työssään läsnä ajasta ja paikasta riippumatta. Organisaatioiden työtyytyväisyyskyselyt ovat osoittaneet, että läsnätyön tekeminen on kasvattanut työtyytyväisyyttä ja on yksi ratkaiseva tekijä uusien asiantuntijoiden rekrytoinnissa.