Markkina-analyysi ja kilpailukeinot Pietarin uusasiakashankinnassa
Puranen, Mari (2014)
Puranen, Mari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211304
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää metalliteollisuuden alalla toimivalle toimeksiantoyritykselle sen mahdollisuudet menestyä Pietarin markkina-alueella. Toisena tavoitteena on antaa konkreettisia ohjeita uusien sekä jo olemassa olevien asiakkaiden aktivoimiseksi. Tutkimuksessa tehdään markkina-analyysi Pietarin markkinoista sekä selvitetään toimeksiantoyrityksen kilpailukeinot samaisella markkina-alueella. Työssä käsitellään venäläistä business-kulttuuria suomalaisen kauppakumppanin näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Porterin viiteen kilpailuvoimaan, jossa pohditaan Pietarin liiketoimintaympäristöä toimeksiantoyrityksen näkökulmasta, eli selvitetään muun muassa mahdolliset kilpailijat, kilpailutilanne sekä ostajien markkinavoimaa. 7P-malliin pohjautuen tutkitaan ja selvitetään toimeksiantoyrityksen markkinoinnin kilpailukeinoja kuten tuotetta, hintaa, suhdeverkostoja sekä markkinointiviestintää. SWOT- analyysin avulla selvitetään toimeksiantoyrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu Porterin viiteen kilpailuvoimaan, jossa pohditaan Pietarin liiketoimintaympäristöä toimeksiantoyrityksen näkökulmasta, eli selvitetään muun muassa mahdolliset kilpailijat, kilpailutilanne sekä ostajien markkinavoimaa. 7P-malliin pohjautuen tutkitaan ja selvitetään toimeksiantoyrityksen markkinoinnin kilpailukeinoja kuten tuotetta, hintaa, suhdeverkostoja sekä markkinointiviestintää. SWOT- analyysin avulla selvitetään toimeksiantoyrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet sekä uhat.