Slow Tourism and Other Emerging Trends in Finland
Juvonen, Emmi; Saarnikko, Taru (2014)
Juvonen, Emmi
Saarnikko, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810802
Tiivistelmä
Slow-matkailu ja muut matkailutrendit Suomessa
Opinnäytetyö käsittelee slow-matkailun nykytilaa Suomessa. Slow-matkailu syntyi Italiassa 1980-luvulla slow food -liikkeen perustamisen jälkimainingeissa. Slow-matkailun tarkoituksena on hidastaa matkanteon vauhtia, valita kestävän kehityksen periaattein ympäristöystävällisempiä matkustusmuotoja, tukea lähituotantoa ja palveluita matkakohteessa sekä tutustua lähemmin paikalliseen kulttuuriin ja ihmisiin. Työn teoriaosuudessa on esitelty myös muita kasvavia trendejä matkailun alalla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin teemahaastatteluin Matka-messuilla 16.–19.01.2014 Helsingin messukeskuksessa. Haastatellut yritykset ja organisaatiot valittiin ennakkoon Internet-haun perusteella sen mukaan, olivatko yritykset markkinoineet itseään slow-matkailuun liittyvin elementein. Täydentävänä tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin yrityksille sähköpostitse.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että slow-matkailu on pienessä mittakaavassa kasvava trendi Suomessa. Osallistuvien yritysten ja organisaatioiden asiantuntijat olivat sitä mieltä, että asiakkaat ovat yhä tietoisempia matkailun ympäristövaikutuksista, ja esimerkiksi roskaavat nykyisin aikaisempaa vähemmän matkustaessaan. Kestävän kehityksen periaatteet nähdään tärkeinä asioina matkustaessa, ja yritysten toimien ympäristöystävällisyydestä kysellään yhä enemmän. Lähiruoka ja lähituotanto kiinnostavat matkailijoita enenevässä määrin.
Muita tutkimuksessa käsiteltyjä matkailun trendejä olivat ikääntyvän väestön ja teknologian kehityksen näkyminen alalla käytännössä. Ikääntyvän väestön havaittiin matkailevan yhä use-ammin perinteisten sesonkien ulkopuolella ja vaativan yrityksiltä osaamista neuvontapalveluissa ja esteettömyysasioissa. Teknologian kehitys ja sen tuomat mahdollisuudet nähtiin sekä positiivisena että pelottavana asiana. Yhtä mieltä oltiin kuitenkin siitä, että teknologian, sosiaalisen median ja mobiilisovellusten rooli tulee korostumaan tulevaisuuden matkailussa luoden innovatiivisia mahdollisuuksia, esimerkiksi markkinoinnissa.
Tämän tutkimuksen mukaan slow-matkailun ja trendien tutkimukselle on tarvetta. Ilmiötä ei tunneta hyvin matkailun alalla, mutta se on selkeästi luonnostaan olemassa suomalaisessa matkailussa. Sitä ei ole kuitenkaan markkinoitu sellaisena laajalle yleisölle. Uuden, kuvaa-vamman käsitteen luominen voisi auttaa ilmiötä kasvamaan matkailun alalla täällä Suomessa, herättää mielenkiintoa ja tuoda slow-matkailun mahdollisuudet suuren yleisön tietouteen.
Opinnäytetyö käsittelee slow-matkailun nykytilaa Suomessa. Slow-matkailu syntyi Italiassa 1980-luvulla slow food -liikkeen perustamisen jälkimainingeissa. Slow-matkailun tarkoituksena on hidastaa matkanteon vauhtia, valita kestävän kehityksen periaattein ympäristöystävällisempiä matkustusmuotoja, tukea lähituotantoa ja palveluita matkakohteessa sekä tutustua lähemmin paikalliseen kulttuuriin ja ihmisiin. Työn teoriaosuudessa on esitelty myös muita kasvavia trendejä matkailun alalla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin teemahaastatteluin Matka-messuilla 16.–19.01.2014 Helsingin messukeskuksessa. Haastatellut yritykset ja organisaatiot valittiin ennakkoon Internet-haun perusteella sen mukaan, olivatko yritykset markkinoineet itseään slow-matkailuun liittyvin elementein. Täydentävänä tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin yrityksille sähköpostitse.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että slow-matkailu on pienessä mittakaavassa kasvava trendi Suomessa. Osallistuvien yritysten ja organisaatioiden asiantuntijat olivat sitä mieltä, että asiakkaat ovat yhä tietoisempia matkailun ympäristövaikutuksista, ja esimerkiksi roskaavat nykyisin aikaisempaa vähemmän matkustaessaan. Kestävän kehityksen periaatteet nähdään tärkeinä asioina matkustaessa, ja yritysten toimien ympäristöystävällisyydestä kysellään yhä enemmän. Lähiruoka ja lähituotanto kiinnostavat matkailijoita enenevässä määrin.
Muita tutkimuksessa käsiteltyjä matkailun trendejä olivat ikääntyvän väestön ja teknologian kehityksen näkyminen alalla käytännössä. Ikääntyvän väestön havaittiin matkailevan yhä use-ammin perinteisten sesonkien ulkopuolella ja vaativan yrityksiltä osaamista neuvontapalveluissa ja esteettömyysasioissa. Teknologian kehitys ja sen tuomat mahdollisuudet nähtiin sekä positiivisena että pelottavana asiana. Yhtä mieltä oltiin kuitenkin siitä, että teknologian, sosiaalisen median ja mobiilisovellusten rooli tulee korostumaan tulevaisuuden matkailussa luoden innovatiivisia mahdollisuuksia, esimerkiksi markkinoinnissa.
Tämän tutkimuksen mukaan slow-matkailun ja trendien tutkimukselle on tarvetta. Ilmiötä ei tunneta hyvin matkailun alalla, mutta se on selkeästi luonnostaan olemassa suomalaisessa matkailussa. Sitä ei ole kuitenkaan markkinoitu sellaisena laajalle yleisölle. Uuden, kuvaa-vamman käsitteen luominen voisi auttaa ilmiötä kasvamaan matkailun alalla täällä Suomessa, herättää mielenkiintoa ja tuoda slow-matkailun mahdollisuudet suuren yleisön tietouteen.