Mecano Group Oy:n logistiikan kehittäminen
Huusko, Arto (2005)
Huusko, Arto
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2005
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002242494
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin Mecano Group Oy:n logistista tilaus-toimitusprosessia ja kehitettiin uusia toimintamalleja
yrityksen tilaus-toimitusprosessin ja tuotannon toiminnan ohjaamiseksi selkeämpään, joustavampaan
ja toimivampaan kokonaisuuteen. Yrityksen nopea kasvaminen nykyiseen kokoonsa on asettanut
kehitystarpeita logistiikan toimintoihin ja vastaamaan paremmin tämänpäivän haasteita.
Työssä edettiin tilaus-toimitusketjun ja tuotannonohjauksen teoreettisesta tarkastelusta case -
tutkimusmenetelmään, jossa tarkasteltiin yrityksen sisäisen toiminnan problematiikkaa swot-analyysin,
haastattelujen, ryhmäkeskustelujen ja yhden tilaus-toimitusprosessin mallintamisen avulla. Mallinnetuista
tilaus-toimitusprosessin tiedoista saatiin kattava kuvaus ongelmakohdista ja toimintaan liittyvistä
kriittisiä tekijöitä. Analysointitulosten, swot -analyysin ja haastattelutietojen yhdistämisellä saatiin esille
ne kohteet, joihin haluttiin kehittämistä. Kriittiset tekijät voidaan jakaa toimintojen välisiin ja ohjauksen
ongelmiin sekä tuotannon ongelmiin. Kehittämistyön tuloksena saatiin sanalliset ja visuaaliset mallinnukset
sekä toimintaohjeet koko logistiseen toimintaan.
Logistinen tilaus-toimitusprosessi on asiakassuhteen kannalta tärkeä, koska sen toiminta näkyy asiakkaalle
jatkuvasti ja sitä voidaankin kutsua yhdeksi liiketoiminnan ydinprosessiksi.
yrityksen tilaus-toimitusprosessin ja tuotannon toiminnan ohjaamiseksi selkeämpään, joustavampaan
ja toimivampaan kokonaisuuteen. Yrityksen nopea kasvaminen nykyiseen kokoonsa on asettanut
kehitystarpeita logistiikan toimintoihin ja vastaamaan paremmin tämänpäivän haasteita.
Työssä edettiin tilaus-toimitusketjun ja tuotannonohjauksen teoreettisesta tarkastelusta case -
tutkimusmenetelmään, jossa tarkasteltiin yrityksen sisäisen toiminnan problematiikkaa swot-analyysin,
haastattelujen, ryhmäkeskustelujen ja yhden tilaus-toimitusprosessin mallintamisen avulla. Mallinnetuista
tilaus-toimitusprosessin tiedoista saatiin kattava kuvaus ongelmakohdista ja toimintaan liittyvistä
kriittisiä tekijöitä. Analysointitulosten, swot -analyysin ja haastattelutietojen yhdistämisellä saatiin esille
ne kohteet, joihin haluttiin kehittämistä. Kriittiset tekijät voidaan jakaa toimintojen välisiin ja ohjauksen
ongelmiin sekä tuotannon ongelmiin. Kehittämistyön tuloksena saatiin sanalliset ja visuaaliset mallinnukset
sekä toimintaohjeet koko logistiseen toimintaan.
Logistinen tilaus-toimitusprosessi on asiakassuhteen kannalta tärkeä, koska sen toiminta näkyy asiakkaalle
jatkuvasti ja sitä voidaankin kutsua yhdeksi liiketoiminnan ydinprosessiksi.