Venäläisten vapaa-ajan matkailijoiden kulutuskäyttäytyminen pääkaupunkiseudun palvelusektorilla
Hanski, Noora (2014)
Hanski, Noora
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311533
Tiivistelmä
Venäläisten Suomen matkailu on suurien volyymiensä sekä Suomen taloudelle tuoman hyötynsä ansiosta, koko maata ravisuttanut ilmiö. Myös pääkaupunkiseudulla venäläisten matkailun kasvu on jatkunut rajuna jo vuosia, mutta alkuvuonna 2014 kasvu on kuitenkin alkanut taittua. Syinä tähän ovat heikkona jatkunut Venäjän ruplan kurssi sekä käynnissä oleva Krimin kriisi.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa venäläisten vapaa-ajan matkailijoiden kulutuskäyttäytymisestä pääkaupunkiseudun palvelusektorilla ja toimia yhteenvetona jo aiheesta aiemmin tehdyistä tutkimuksista ja tilastoista. Tutkimuksen tuloksilla pyritään tarjoamaan hyödyllistä tietoa pääkaupunkiseudun palveluyrityksille venäläisten kulutuskäyttäytymisestä, nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu yksilön kulutuskäyttäytymisen ja ostoprosessin muodostumisen teoriakirjallisuuteen. Yksilön kulutuskäyttäytyminen koostuu ihmisen demografisista, sosiaalisista, psykologisista ja erilaisista kulutukseen vaikuttavista tilannetekijöistä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytetään kirjoituspöytätutkimusta, jonka mukaisesti jo olemassa olevia tietolähteitä yhdistelemällä, luodaan uutta tietoa ja uusia merkityksiä aiheesta. Pääkaupunkiseudun palvelusektorista keskitytään ravintolapalveluihin, vähittäiskauppaan, hotelli- ja majoituspalveluihin sekä erilaisiin kulttuuri ja aktiviteettipalveluihin.
Venäläiset kuluttavat pääkaupunkiseudulla erityisesti elintarvikkeita, vaatteita sekä kosmetiikkatuotteita. Heitä kiinnostavat hotelli- ja majoituspalveluista varsinkin kylpylähotellit ja ravintolapalveluista tuoretta kalaa, mätiä, salaatteja ja keittoja myyvät ravintolat. Venäläiset vierailevat usein pääkaupunkiseudulla ollessaan mm. Linnanmäellä, Suomenlinnassa, Korkeasaaressa, Flamingossa ja Serenassa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin loppuvuonna 2013 ja se saatettiin loppuun keväällä 2014.
Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa venäläisten vapaa-ajan matkailijoiden kulutuskäyttäytymisestä pääkaupunkiseudun palvelusektorilla ja toimia yhteenvetona jo aiheesta aiemmin tehdyistä tutkimuksista ja tilastoista. Tutkimuksen tuloksilla pyritään tarjoamaan hyödyllistä tietoa pääkaupunkiseudun palveluyrityksille venäläisten kulutuskäyttäytymisestä, nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu yksilön kulutuskäyttäytymisen ja ostoprosessin muodostumisen teoriakirjallisuuteen. Yksilön kulutuskäyttäytyminen koostuu ihmisen demografisista, sosiaalisista, psykologisista ja erilaisista kulutukseen vaikuttavista tilannetekijöistä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytetään kirjoituspöytätutkimusta, jonka mukaisesti jo olemassa olevia tietolähteitä yhdistelemällä, luodaan uutta tietoa ja uusia merkityksiä aiheesta. Pääkaupunkiseudun palvelusektorista keskitytään ravintolapalveluihin, vähittäiskauppaan, hotelli- ja majoituspalveluihin sekä erilaisiin kulttuuri ja aktiviteettipalveluihin.
Venäläiset kuluttavat pääkaupunkiseudulla erityisesti elintarvikkeita, vaatteita sekä kosmetiikkatuotteita. Heitä kiinnostavat hotelli- ja majoituspalveluista varsinkin kylpylähotellit ja ravintolapalveluista tuoretta kalaa, mätiä, salaatteja ja keittoja myyvät ravintolat. Venäläiset vierailevat usein pääkaupunkiseudulla ollessaan mm. Linnanmäellä, Suomenlinnassa, Korkeasaaressa, Flamingossa ja Serenassa.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin loppuvuonna 2013 ja se saatettiin loppuun keväällä 2014.