Huoneistokeskuksen strategian toteuttaminen Porin toimipisteessä
Retulainen, Noora (2014)
Retulainen, Noora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710485
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten Huoneistokeskuksen vuonna 2013 päivitetty strategia oli toteutettu Porin toimipisteessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Huoneistokeskus Oy, joka on kiinteistönvälitysalan yritys. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, miten strategisia toimenpiteitä ja työkaluja oli käytetty Porin toimipisteessä. Tavoitteena oli myös selvittää oliko Porin toimistossa päästy työntekijäkohtaisiin sekä toimistokohtaisiin strategisiin tavoitteisiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Huoneistokeskuksen strategisia mittareita, joita olivat esim. ahkeruuden mittarit, tehokkuuden mittarit ja kertyneet tuotot.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui yritysten strategian ja arvojen sekä myyntityön teoriaosiosta. Aluksi teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin Huoneistokeskukseen ja Realia Groupin konserniin, johon Huoneistokeskus kuuluu. Yleisesti strategiaa aukaistiin lukijalle kertomalla strategiatyöstä käytännössä ja erilaisista strategisista työkaluista. Lisäksi selvitettiin myyntityötä kiinteistövälitysalalla lukijalle tarkemmin ja tutustuttiin valtakunnallisiin sekä Porin seudun asuntomarkkinatilanteeseen.
Opinnäytetyön raporttiosion lisäksi opinnäytetyö muodostui myös erillisestä raporttiosasta, joka on toimeksiantajan toiveesta salainen. Erillisessä osiossa tutkittiin Huoneistokeskuksen strategiaa, sen jalkauttamista Porin toimipisteessä ja mitä strategisia työkaluja kyseisessä toimistossa käytettiin. Erillinen osio on sen vuoksi salainen, sillä siinä käsiteltiin työntekijäkohtaisia ja toimistokohtaisia tuloksia ja tavoitteita.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja siinä toteutettiin kysely Huoneistokeskuksen Porin toimipisteen kiinteistönvälittäjille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää välittäjien henkilökohtaisia mielipiteitä Huoneistokeskuksen strategiasta ja miten sen on heidän mielestään onnistuttu jalkauttamaan toimipisteessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui yritysten strategian ja arvojen sekä myyntityön teoriaosiosta. Aluksi teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin Huoneistokeskukseen ja Realia Groupin konserniin, johon Huoneistokeskus kuuluu. Yleisesti strategiaa aukaistiin lukijalle kertomalla strategiatyöstä käytännössä ja erilaisista strategisista työkaluista. Lisäksi selvitettiin myyntityötä kiinteistövälitysalalla lukijalle tarkemmin ja tutustuttiin valtakunnallisiin sekä Porin seudun asuntomarkkinatilanteeseen.
Opinnäytetyön raporttiosion lisäksi opinnäytetyö muodostui myös erillisestä raporttiosasta, joka on toimeksiantajan toiveesta salainen. Erillisessä osiossa tutkittiin Huoneistokeskuksen strategiaa, sen jalkauttamista Porin toimipisteessä ja mitä strategisia työkaluja kyseisessä toimistossa käytettiin. Erillinen osio on sen vuoksi salainen, sillä siinä käsiteltiin työntekijäkohtaisia ja toimistokohtaisia tuloksia ja tavoitteita.
Opinnäytetyössä käytettiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja siinä toteutettiin kysely Huoneistokeskuksen Porin toimipisteen kiinteistönvälittäjille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää välittäjien henkilökohtaisia mielipiteitä Huoneistokeskuksen strategiasta ja miten sen on heidän mielestään onnistuttu jalkauttamaan toimipisteessä.