Modernisointipalvelujen tuotteiostaminen : Kumppanuuden rakentaminen asiakkaan kanssa
Egle, Daniel (2014)
Egle, Daniel
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311634
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää yritykselle mahdollisia lisäpalveluja tai palvelutuotteita ja tuotteistaa ne. Työ tehtiin Akaalaiselle Extron Engineering Oy:lle, joka toimittaa valmistuslinjoja ja laitteita muoviteollisuuden tarpeisiin. Työn tarkoituksena oli kuvata teollisuuspalvelut ja lähestyä niidet tuottamista kumppanuuden rakentamisen näkökulmasta. Työ suoritettiin kehittämistehtävänä.
Teoreettinen viitekehys koostuu tuotantoon ja asiakkuudenhallintaan liittyvistä teorioista. Tuotannon käsittelevässä osiossa avattiin muovikalvon ja muoviputkien valmistusmenetelmiä ja niiden valmistuksessa käytettyjä koneita, toisin sanoen tilaajayrityksen tuotteita. Asiakkuudenhallintaan perehdyttiin kuvaamalla tuotteiden ja palvelujen erityispiirteitä ja keskinäisiä eroja, teollisuuspalvelujen erityispiirteitä, asiantuntijapalvelujen erityispiirteitä, kumppanuuden lähtökohtia ja itse tuotteistamisprosessia.
Lukemani teorian ja yrityksen asiakkaiden vapaamuotoisten haastattelujen perusteella saatiin yritykselle asiakastarpeiden kartoitus, jonka pohjalta mietittiin vaihtoehdot mahdollisien palvelujen kehittämiselle ja ohjeet niiden tuotteistamiselle. Asiakastarpeiden kartoituksessa päädyttiin modernisointipalveluiden kehittämistarpeisiin.
Teoreettinen viitekehys koostuu tuotantoon ja asiakkuudenhallintaan liittyvistä teorioista. Tuotannon käsittelevässä osiossa avattiin muovikalvon ja muoviputkien valmistusmenetelmiä ja niiden valmistuksessa käytettyjä koneita, toisin sanoen tilaajayrityksen tuotteita. Asiakkuudenhallintaan perehdyttiin kuvaamalla tuotteiden ja palvelujen erityispiirteitä ja keskinäisiä eroja, teollisuuspalvelujen erityispiirteitä, asiantuntijapalvelujen erityispiirteitä, kumppanuuden lähtökohtia ja itse tuotteistamisprosessia.
Lukemani teorian ja yrityksen asiakkaiden vapaamuotoisten haastattelujen perusteella saatiin yritykselle asiakastarpeiden kartoitus, jonka pohjalta mietittiin vaihtoehdot mahdollisien palvelujen kehittämiselle ja ohjeet niiden tuotteistamiselle. Asiakastarpeiden kartoituksessa päädyttiin modernisointipalveluiden kehittämistarpeisiin.