Opetuksellinen yhteistyö KyAmkin ja Ekamin välillä
Voutilainen, Iikka (2014)
Voutilainen, Iikka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411669
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toisen ja kolmannen koulutusasteen yhteistyömahdollisuuksia, sekä ammattikouluopiskelijoiden motivaatiota jatkokoulutukseen. Tavoitteena oli kartoittaa opiskelijoiden näkemyksiä, kokemuksia ja odotuksia jatko-opintoihin liittyen. Tutkimuksen tilasi Kymenlaakson ammattikorkeakoulun rakentamistekniikan tiimi.
Tutkimusaineisto kerättiin kooten tietoa kyselylomakkeiden vastauksista. Järjestin kolmesti Etelä-Kymenlaakson ammattikoulun toisen vuosiluokan opiskelijoille infotilaisuuden, joissa kerroin yhteistyömahdollisuuksista ja jatko-opiskelun sisällöstä. Infon jälkeen opiskelijoille järjestettiin kysely, johon vastasi 48 opiskelijaa.
Kyselyistä tuli esille, että 48:stä opiskelijasta vain 4 oli varmoja siitä, että aikoo jatkaa opiskelujaan Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Lisäksi selvästi esiin nousi, että epätietoisuus oli suurin syy siihen, etteivät opiskelijat aikoneet jatkaa opintojaan. Vastaajat toivat myös esille, että he toivovat lisää nimenomaan ammattikorkeakouluopiskelijan järjestämiä tiedotustilaisuuksia.
Pystyin hyödyntämään infotilaisuudessa omia kokemuksiani ammattikoulu- ja ammattikorkeakouluopiskelusta, mikä oli saamieni vastausten perusteella juuri ammattikouluopiskelijoiden kaipaama tieto. Opin uusia työmenetelmiä ja etenkin sen, miten paljon tiedottamisella on vaikutusta ihmisten käsityksiin ja suunnitelmiin. Opinnäytetyön liitteenä on käyttämäni kyselylomake ja infotilaisuuden runko, jonka avulla rakentamistekniikan tiimi ja muut ammattikorkeakouluopiskelijat voivat tulevaisuudessa järjestää infon ammattikoululaisille.
Tutkimusaineisto kerättiin kooten tietoa kyselylomakkeiden vastauksista. Järjestin kolmesti Etelä-Kymenlaakson ammattikoulun toisen vuosiluokan opiskelijoille infotilaisuuden, joissa kerroin yhteistyömahdollisuuksista ja jatko-opiskelun sisällöstä. Infon jälkeen opiskelijoille järjestettiin kysely, johon vastasi 48 opiskelijaa.
Kyselyistä tuli esille, että 48:stä opiskelijasta vain 4 oli varmoja siitä, että aikoo jatkaa opiskelujaan Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Lisäksi selvästi esiin nousi, että epätietoisuus oli suurin syy siihen, etteivät opiskelijat aikoneet jatkaa opintojaan. Vastaajat toivat myös esille, että he toivovat lisää nimenomaan ammattikorkeakouluopiskelijan järjestämiä tiedotustilaisuuksia.
Pystyin hyödyntämään infotilaisuudessa omia kokemuksiani ammattikoulu- ja ammattikorkeakouluopiskelusta, mikä oli saamieni vastausten perusteella juuri ammattikouluopiskelijoiden kaipaama tieto. Opin uusia työmenetelmiä ja etenkin sen, miten paljon tiedottamisella on vaikutusta ihmisten käsityksiin ja suunnitelmiin. Opinnäytetyön liitteenä on käyttämäni kyselylomake ja infotilaisuuden runko, jonka avulla rakentamistekniikan tiimi ja muut ammattikorkeakouluopiskelijat voivat tulevaisuudessa järjestää infon ammattikoululaisille.