Verksamhetsutveckling inom småbarnspedagogik genom kollegialt lärande
Koskinen, Anna (2022)
Koskinen, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111823087
Tiivistelmä
Inom småbarnspedagogiken är allt fler uppgifter kollektiva till sin karaktär. Det finns ett behov av att regelbundet förändra och förbättra verksamheten för att säkerställa den småbarnspedagogiska kvaliteten. Som bakgrund till masterarbetet ligger ett utvecklingsprojekt som gjordes i Björkebo daghem 2018-2019. Projektet fokuserade på kollegialt lärande och under projektets gång arbetade teamen i studien med utvecklingsuppgifter med hjälp av pedagogiska verktyg, vilket skapade förändring och utveckling av den pedagogiska verksamheten i enheten. Syftet med masterarbetet är att belysa på vilket sätt kollegialt lärande genom aktionsforskning kan bidra till verksamhetsutveckling inom småbarnspedagogiken. De frågeställningar studien utgår ifrån är: Vilka faktorer möjliggör en positiv utvecklingsprocess? Vilka faktorer utgör hinder för en positiv utvecklingsprocess? Forskningsansatsen i studien är aktionsforskning. Aktionsforskning innebär att praktikerna själva formulerar ett problem ur sin egen vardag som de söker kunskap kring i sin egen praktik genom att studera den och delge varandra erfarenheter. Därefter prövas nya idéer i handlingar (aktioner) som följs genom observation och dokumentation med syftet att utveckla verksamheten i den riktning man önskar. Resultaten av studien visar att speciellt fem faktorer är viktiga för att en lyckad utvecklingsprocess ska ske; att ha en tydlig och uttalad utgångspunkt, att gruppen förbinder sig till det gemensamma lärandet, att processen har en tydlig struktur med tillräckligt med tid och verktyg, att processen stöds av en engagerad ledning samt att deltagarna får tillräckligt med handledning. Avsaknaden av dessa faktorer utgör hinder för en positiv utvecklingsprocess.