Bioöljyjen tutkimus ja tuotekehitys
Moisio, Inkeri (2014)
Moisio, Inkeri
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060311518
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin VG-Shipping Oy:lle, joka on turkulainen varustamo- ja laivanhoitoalan yritys. VG-Shipping Oy on osa Meriaura Group-konsernia. Yritys valmistaa omaan käyttöönsä VG Marine EcoFuel™ laivapolttoainetta muun muassa elintarviketeollisuuden sivu- eli jätevirroista. Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajalta saatujen bioöljynäytteiden ominaisuuksia. Työssä tehtiin myös säilyvyyskokeita sekä yksittäisille öljyille että niiden eri seoksille.
Eläin- ja kasviperäiset raa’at bioöljyt ovat kiinnostavia biopolttoaineen raaka-aineita niiden luontaisesti alhaisen rikkipitoisuuden vuoksi. Tässä opinnäytetyössä käsitellään nimenomaan raakojen, käsittelemättömien öljyjen käyttömahdollisuuksia biopolttoaineina, ei esimerkiksi biodieseliä. Alusliikenteessä käytettävien polttoaineiden rikkipitoisuuden yläraja laskee ensi vuoden alusta kymmenesosaan nykyisestä, eli 0,1 %:iin, mikä luo paineita kehittää matalarikkinen, ympäristöystävällinen ja edullinen polttoaine meriliikenteen käyttöön.
Öljynäytteistä analysoitiin happoluku, vesipitoisuus, tiheys ja dynaaminen sekä kinemaattinen viskositeetti. Työssä tarkastellaan keskeisimmät laivapolttoaineita koskevat ympäristömääräykset sekä niistä päättävät organisaatiot. Rikin ja typen oksidipäästöistä aiheutuvat suurimmat haittavaikutukset ympäristölle sekä tiukentuvien määräysten myötä kasvavat kustannukset varustamoille.
Opinnäytetyön kokeellisessa osiossa suoritettiin alustavia tutkimuksia ja määrityksiä useista eri öljynäytteistä. Näytteiden erilaisuudesta johtuen tuloksia ei voida suoraan vertailla keskenään, sillä niihin vaikuttavat erien raaka-aineet, näytteenotto, säilytys- ja tuotanto-olosuhteet. Säilyvyystesteistä saatiin suuntaa antavia tuloksia eri öljyjen sekä niiden seosten muutoksista eri säilytysolosuhteissa. Näiden tulosten perusteella säilytysolosuhteet eivät oleellisesti vaikuttaneet viskositeettiin, happolukuun ja vesipitoisuuteen.
Eläin- ja kasviperäiset raa’at bioöljyt ovat kiinnostavia biopolttoaineen raaka-aineita niiden luontaisesti alhaisen rikkipitoisuuden vuoksi. Tässä opinnäytetyössä käsitellään nimenomaan raakojen, käsittelemättömien öljyjen käyttömahdollisuuksia biopolttoaineina, ei esimerkiksi biodieseliä. Alusliikenteessä käytettävien polttoaineiden rikkipitoisuuden yläraja laskee ensi vuoden alusta kymmenesosaan nykyisestä, eli 0,1 %:iin, mikä luo paineita kehittää matalarikkinen, ympäristöystävällinen ja edullinen polttoaine meriliikenteen käyttöön.
Öljynäytteistä analysoitiin happoluku, vesipitoisuus, tiheys ja dynaaminen sekä kinemaattinen viskositeetti. Työssä tarkastellaan keskeisimmät laivapolttoaineita koskevat ympäristömääräykset sekä niistä päättävät organisaatiot. Rikin ja typen oksidipäästöistä aiheutuvat suurimmat haittavaikutukset ympäristölle sekä tiukentuvien määräysten myötä kasvavat kustannukset varustamoille.
Opinnäytetyön kokeellisessa osiossa suoritettiin alustavia tutkimuksia ja määrityksiä useista eri öljynäytteistä. Näytteiden erilaisuudesta johtuen tuloksia ei voida suoraan vertailla keskenään, sillä niihin vaikuttavat erien raaka-aineet, näytteenotto, säilytys- ja tuotanto-olosuhteet. Säilyvyystesteistä saatiin suuntaa antavia tuloksia eri öljyjen sekä niiden seosten muutoksista eri säilytysolosuhteissa. Näiden tulosten perusteella säilytysolosuhteet eivät oleellisesti vaikuttaneet viskositeettiin, happolukuun ja vesipitoisuuteen.