Skydive Kemi : Harrastajamäärän kasvattaminen
Vittaniemi, Herman (2014)
Vittaniemi, Herman
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211366
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Skydive Kemille. Skydive Kemi tunnetaan myös Kemin laskuvarjokerhona. Kerho sijaitsee Kemissä ja on hetkellä Suomen ja Ruotsin pohjoisin kouluttava laskuvarjokerho. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ottaa selvää, mitä mieltä kerhosta ollaan yleisesti, mitä lajista tiedetään, millaiset henkilöt haluaisivat lajia kokeilla, tätä kautta löytää keinoja kerhon harrastajamäärän kasvattamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan mikä Skydive Kemi on ja mitä kerhon toimenkuvaan kuuluu. Mitä on laskuvarjourheilu ja sen eri osa-alueet? Työssä käydään läpi markkinatutkimuksen teoria.
Empiiriseen osaan kuuluu kaksi kyselyä. Toinen kysely tehtiin satunnaisille vastaajille ja toinen kysely vuoden 2013 Skydive Kemin alkeis- ja tandemkurssilaisille. Näiden kyselyjen tuloksia tarkasteltiin monesta eri näkökulmasta ja näiden tulosten esittämisen tueksi käytettiin taulukoita. Suoritin opinnäytetyötä varten laskuvarjourheilun alkeiskurssin saadakseni omaa kokemusta tutkimuksieni taustalle. Kyselyjen ja omakokemuksen kautta pohdin, miten kerhon harrastajamäärää voidaan mahdollisesti kasvattaa. Työssä otin selville vastaajien sukupuolen, iän, kulkumatkan Kemi-Tornion lentoasemalle, harrastuksien, lajituntemuksen ja mielipiteiden perusteella parhaan mahdollisen harrastajakunnan lajille.
Skydive Kemin täytyy lisätä näkyvyyttänsä sosiaalisessa mediassa, internetissä ja keskittyä näiden kanavien erilaisiin markkinointi keinoihin. Kerhon pitää kasvattaa näkyvyyttään ja viedä omaa toimintaansa näkyville paikallisissa kuntosaleissa, urheilukeskuksissa ja myös paikkakunnan ulkopuolelle. Kerholla on hyvät mahdollisuudet levittäytyä myös pohjoiseen ja yrittää saada koulutusta levitettyä myös lähialueille Ruotsiin.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan mikä Skydive Kemi on ja mitä kerhon toimenkuvaan kuuluu. Mitä on laskuvarjourheilu ja sen eri osa-alueet? Työssä käydään läpi markkinatutkimuksen teoria.
Empiiriseen osaan kuuluu kaksi kyselyä. Toinen kysely tehtiin satunnaisille vastaajille ja toinen kysely vuoden 2013 Skydive Kemin alkeis- ja tandemkurssilaisille. Näiden kyselyjen tuloksia tarkasteltiin monesta eri näkökulmasta ja näiden tulosten esittämisen tueksi käytettiin taulukoita. Suoritin opinnäytetyötä varten laskuvarjourheilun alkeiskurssin saadakseni omaa kokemusta tutkimuksieni taustalle. Kyselyjen ja omakokemuksen kautta pohdin, miten kerhon harrastajamäärää voidaan mahdollisesti kasvattaa. Työssä otin selville vastaajien sukupuolen, iän, kulkumatkan Kemi-Tornion lentoasemalle, harrastuksien, lajituntemuksen ja mielipiteiden perusteella parhaan mahdollisen harrastajakunnan lajille.
Skydive Kemin täytyy lisätä näkyvyyttänsä sosiaalisessa mediassa, internetissä ja keskittyä näiden kanavien erilaisiin markkinointi keinoihin. Kerhon pitää kasvattaa näkyvyyttään ja viedä omaa toimintaansa näkyville paikallisissa kuntosaleissa, urheilukeskuksissa ja myös paikkakunnan ulkopuolelle. Kerholla on hyvät mahdollisuudet levittäytyä myös pohjoiseen ja yrittää saada koulutusta levitettyä myös lähialueille Ruotsiin.