Mamkin matkailun koulutusohjelman verkkomarkkinointi Venäjälle
Cherniavskaia, Elena (2014)
Cherniavskaia, Elena
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910920
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe liittyy koulutusohjelman internet-markkinointiin. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää uusia kanavia Venäjälle suuntautuvaan matkailun koulutusohjelman verkkomarkkinointiin. Tutkimuskysymys on seuraava: mitkä Mikkelin ammattikorkeakoulun toteuttamista markkinointikei-noista olivat tehokkaimpia? Rajauksena on vuosina 2012 - 2013 toteutetut toimenpiteet. Lisäksi selvite-tään, mitkä ovat opiskelijoiden käyttämiä tiedonhakukanavia heidän etsiessään tietoa koulutusmah-dollisuuksista.
Työn toimeksiantaja on Mikkelin ammattikorkeakoulun viestintä- ja markkinointipalvelut, joka käyttää monipuolisia markkinointitoimenpiteitä opiskeljoiden yhteishaun aikana. Jotta tulevaisuu-dessa matkailun koulutusohjelmaan olisi riittävä hakijamäärä, on tärkeää toteuttaa mainontaa ei vain Suomessa, vaan myös Venäjällä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään aikaisempia opinnäytetöitä, joissa on samantyyppisiä tutkimuskysymyksiä ja vertaillaan niissä olevia tuloksia omaan opinnäytetyöhöni. Lisäksi lähdekirjallisuuden avulla esitellään tutkimuksessa käytettyjä käsitteitä kuten verkkomarkkinointia, hakukoneita (Google, Yandex ja muut) ja sosiaalista mediaa (Vkontakte, Facebook ja muut).
Käytännön tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvanti-tatiivisena menetelmänä toimi valintakoekysely, joka toteutettiin vuoden 2013 matkailun koulutusoh-jelman hakutilaisuudessa. Yhteensä kyselyyn osallistui 47 henkilöä, jotka kertoivat muun muassa siitä, mistä he saivat kuulla matkailun koulutusohjelmasta. Vastaajilta saadut lomakkeet jaettiin kolmeksi hakijaryhmäksi: suomalaiset, venäläiset ja Suomessa asuvat venäläiset. Tähän ratkaisuun päädyttiin siitä syystä, että hakijoiden näkökulmat ovat jossain asioissa täysin erilaisia, ja niiden käsittely yhdessä voi antaa väärän tuloksen. Enemmistö suomalaisista sai tiedon matkailun koulutusohjelmasta Mamkin verkkosivuilta, kun taas venäläiset saivat kuulla opiskelusta Vkontaktesta. Kvalitatiivisena menetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu, joka toteutettiin vuoden 2014 alussa venäläisten opiskelijoiden keskuudessa. Yhteensä haastatteltiin 12 henkilöä, joiden avulla selvitettiin tietoja opiskelijoiden verkkokäyttäytämistavoista, kuten mistä he hakevat tietoa ja mitä verkkosivuja käyttävät tiedonhakuun. Tutkimuksessa tuli esille, että opiskelijat ovat aktiivisia internetin käyttäjiä. Hakukoneista selvisi, että kaikki opiskelijat hakevat tietoja Googlen kautta. Sosiaalisten medioiden osuus opiskelijoiden verkossa viettämästä ajasta on todella suuri, lisäksi sillä on todella iso merkitys tiedon etsimisessä. Opiskelijoiden vastausten perusteella verkkomarkkinoinnissa suuri merkitys on yrityksen omilla hyvillä ja selkeillä verkkosivuilla.
Valinkakoekyselyiden sekä haastattelutulosten perusteella laadittiin matkailun koulutusohjelman verkkomarkkinoinnin toteuttamiselle kehittämisehdotuksia, joita voi käyttää apuna tulevassa markkinointikampanjassa. Jatkotutkimuksena voidaan ehdottaa selvitystä, missä eri medioissa kannattaa mainostaa suomalaista ammattikorkeakoulua Venäjällä verkkomarkkinoinnin lisäksi.
Työn toimeksiantaja on Mikkelin ammattikorkeakoulun viestintä- ja markkinointipalvelut, joka käyttää monipuolisia markkinointitoimenpiteitä opiskeljoiden yhteishaun aikana. Jotta tulevaisuu-dessa matkailun koulutusohjelmaan olisi riittävä hakijamäärä, on tärkeää toteuttaa mainontaa ei vain Suomessa, vaan myös Venäjällä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään aikaisempia opinnäytetöitä, joissa on samantyyppisiä tutkimuskysymyksiä ja vertaillaan niissä olevia tuloksia omaan opinnäytetyöhöni. Lisäksi lähdekirjallisuuden avulla esitellään tutkimuksessa käytettyjä käsitteitä kuten verkkomarkkinointia, hakukoneita (Google, Yandex ja muut) ja sosiaalista mediaa (Vkontakte, Facebook ja muut).
Käytännön tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvanti-tatiivisena menetelmänä toimi valintakoekysely, joka toteutettiin vuoden 2013 matkailun koulutusoh-jelman hakutilaisuudessa. Yhteensä kyselyyn osallistui 47 henkilöä, jotka kertoivat muun muassa siitä, mistä he saivat kuulla matkailun koulutusohjelmasta. Vastaajilta saadut lomakkeet jaettiin kolmeksi hakijaryhmäksi: suomalaiset, venäläiset ja Suomessa asuvat venäläiset. Tähän ratkaisuun päädyttiin siitä syystä, että hakijoiden näkökulmat ovat jossain asioissa täysin erilaisia, ja niiden käsittely yhdessä voi antaa väärän tuloksen. Enemmistö suomalaisista sai tiedon matkailun koulutusohjelmasta Mamkin verkkosivuilta, kun taas venäläiset saivat kuulla opiskelusta Vkontaktesta. Kvalitatiivisena menetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu, joka toteutettiin vuoden 2014 alussa venäläisten opiskelijoiden keskuudessa. Yhteensä haastatteltiin 12 henkilöä, joiden avulla selvitettiin tietoja opiskelijoiden verkkokäyttäytämistavoista, kuten mistä he hakevat tietoa ja mitä verkkosivuja käyttävät tiedonhakuun. Tutkimuksessa tuli esille, että opiskelijat ovat aktiivisia internetin käyttäjiä. Hakukoneista selvisi, että kaikki opiskelijat hakevat tietoja Googlen kautta. Sosiaalisten medioiden osuus opiskelijoiden verkossa viettämästä ajasta on todella suuri, lisäksi sillä on todella iso merkitys tiedon etsimisessä. Opiskelijoiden vastausten perusteella verkkomarkkinoinnissa suuri merkitys on yrityksen omilla hyvillä ja selkeillä verkkosivuilla.
Valinkakoekyselyiden sekä haastattelutulosten perusteella laadittiin matkailun koulutusohjelman verkkomarkkinoinnin toteuttamiselle kehittämisehdotuksia, joita voi käyttää apuna tulevassa markkinointikampanjassa. Jatkotutkimuksena voidaan ehdottaa selvitystä, missä eri medioissa kannattaa mainostaa suomalaista ammattikorkeakoulua Venäjällä verkkomarkkinoinnin lisäksi.