Development of an Anaesthetic Medication Knowledge Test for Pre-Graduating Nursing Students
Koivusalo, Tanja; Lynch, Jessica (2022)
Koivusalo, Tanja
Lynch, Jessica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526491
Tiivistelmä
Tausta: Anestesiahoitaja avustaa anestesialääkäriä nukutuksen aloitusvaiheessa, ylläpitovaiheessa, sekä kumoamisvaiheessa. Siksi on tärkeää, että sairaanhoitaja hallitsee tarvittavat kliiniset taidot sekä omaa tarvittavan tiedon anestesiassa käytettyjen lääkkeiden farmakodynamiikasta ja farmakokinetiikasta.
Tarkoitus: Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tietotesti anestesiassa käytettävistä lääkkeistä vastavalmistuville sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoite oli, että tietotestiä voisi käyttää opetus- ja arviointityökaluna Metropolia ammattikorkeakoulun (AMK) opetuksessa. Sillä pyrittiin myös parantamaan vastavalmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä anestesiassa käytettävistä lääkkeistä.
Menetelmä: Delphi menetelmää käytettiin tietotestin kehitysvaiheessa. Asiantuntijapaneeli koostui Metropolia AMK:n perioperatiivisen sairaanhoitotyön opettajista, ja arviointiprosessiin sisältyi kaksi kierrosta. Validointiprosessissa asiantuntijapaneelia pyydettiin arvioimaan tietotestin kysymykset sisältövaliditeetti-indeksi menetelmän (CVI) mukaisesti. Lopuksi tietotestiä kokeilivat testiryhmä Metropolia AMK:n vastavalmistuvia sairaanhoitajaopiskelijoita.
Tulokset: Ensimmäiseen arviointikierrokseen sisältyi 51 monivalintakysymystä. Arviointitulosten ja asiantuntijapanelistien kommenttien perusteella 22 kysymystä hyväksyttiin ilman muutoksia, 26 kysymystä muokattiin, ja kolme kysymystä poistettiin. Asiantuntijoiden suositusten perusteella laadittiin 14 uutta kysymystä. Toisella arviointikierroksella yhteensä 40 kysymystä lähetettiin asiantuntijapaneelille viimeistä hyväksyntää varten. Kysymyksistä 32 hyväksyttiin ilman muutoksia, ja seitsemää kysymystä muokattiin. Yksi kysymys poistettiin, ja yksi uusi kysymys laadittiin. Yhteensä 62 kysymystä pääsi testiryhmän kokeiluun.
Pohdinta: Tulosten perusteella on mahdollista, että tietotestiä voisi käyttää vastavalmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden anestesiassa käytettävien lääkkeiden osaamisen arviointi- ja mittausvälineenä. Sitä voisi myös hyödyntää työkaluna oppimisen edistämisessä.
Tarkoitus: Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tietotesti anestesiassa käytettävistä lääkkeistä vastavalmistuville sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoite oli, että tietotestiä voisi käyttää opetus- ja arviointityökaluna Metropolia ammattikorkeakoulun (AMK) opetuksessa. Sillä pyrittiin myös parantamaan vastavalmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden tietämystä anestesiassa käytettävistä lääkkeistä.
Menetelmä: Delphi menetelmää käytettiin tietotestin kehitysvaiheessa. Asiantuntijapaneeli koostui Metropolia AMK:n perioperatiivisen sairaanhoitotyön opettajista, ja arviointiprosessiin sisältyi kaksi kierrosta. Validointiprosessissa asiantuntijapaneelia pyydettiin arvioimaan tietotestin kysymykset sisältövaliditeetti-indeksi menetelmän (CVI) mukaisesti. Lopuksi tietotestiä kokeilivat testiryhmä Metropolia AMK:n vastavalmistuvia sairaanhoitajaopiskelijoita.
Tulokset: Ensimmäiseen arviointikierrokseen sisältyi 51 monivalintakysymystä. Arviointitulosten ja asiantuntijapanelistien kommenttien perusteella 22 kysymystä hyväksyttiin ilman muutoksia, 26 kysymystä muokattiin, ja kolme kysymystä poistettiin. Asiantuntijoiden suositusten perusteella laadittiin 14 uutta kysymystä. Toisella arviointikierroksella yhteensä 40 kysymystä lähetettiin asiantuntijapaneelille viimeistä hyväksyntää varten. Kysymyksistä 32 hyväksyttiin ilman muutoksia, ja seitsemää kysymystä muokattiin. Yksi kysymys poistettiin, ja yksi uusi kysymys laadittiin. Yhteensä 62 kysymystä pääsi testiryhmän kokeiluun.
Pohdinta: Tulosten perusteella on mahdollista, että tietotestiä voisi käyttää vastavalmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden anestesiassa käytettävien lääkkeiden osaamisen arviointi- ja mittausvälineenä. Sitä voisi myös hyödyntää työkaluna oppimisen edistämisessä.