Mielikuva assistentin roolista asianajotoimistossa X
Hömmö, Jenni (2022)
Hömmö, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526511
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälainen mielikuva assistenteille on muodostunut asianajotoimistosta X työpaikkana. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää etukäteen muodostunutta mielikuvaa asianajotoimistosta työpaikkana assistentille sekä sitä, miten se mahdollisesti on vaikuttanut työn hakemiseen tai hakemattomuuteen. Tätä mielikuvaa verrattiin siihen työnantajamielikuvaan, mikä assistenteilla on työnantajastaan tällä hetkellä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin työnantajamielikuvaa, paremman työnantajamielikuvan luomista, assistentin työnkuvaa sekä työssä viihtymistä. Lähteinä käytettiin työssä viihtymiseen liittyvää kirjallisuutta, verkkosivuja ja artikkeleita. Viitekehyksen avulla selvitettiin sitä, mitä työntekijäkokemus, työnantajamielikuva sekä yrityksen brändi tarkoittavat.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Selvitys toteutettiin haastatteluina avoimia kysymyksiä käyttäen. Haastatteluissa selvitettiin asianajotoimistossa X työskentelevien assistenttien mielikuvia työnantajastaan tällä hetkellä ja myös ennen työn aloittamista. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja ja ne kestivät kukin noin puoli tuntia. Kaikki haastateltavat olivat asianajotoimistossa työskenteleviä assistentteja, ja heillä kaikilla oli takanaan eripituiset urat sekä erilaiset työ- ja koulutustaustat. Opinnäytetyössä haastateltiin viittä assistenttia.
Opinnäytetyön lopputuloksena todettiin, että asianajoala koetaan mielenkiintoiseksi, mutta myös suhteellisen vieraaksi ennen alalle pääsyä. Myös assistentin työnkuvaa pidettiin monipuolisena ja kiinnostavana, mutta siitäkin olisi haluttu tietää enemmän ennen työn aloittamista. Opinnäytetyön haastatteluiden perusteella asianajotoimisto X voisi parantaa työnantajamielikuvaansa lisäämällä avoimuutta entisestään sekä tarkentamalla assistentin työnkuvaa ja madaltamalla mahdollisuuksien mukaan työyhteisön vielä olemassa olevaa hierarkiaa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin työnantajamielikuvaa, paremman työnantajamielikuvan luomista, assistentin työnkuvaa sekä työssä viihtymistä. Lähteinä käytettiin työssä viihtymiseen liittyvää kirjallisuutta, verkkosivuja ja artikkeleita. Viitekehyksen avulla selvitettiin sitä, mitä työntekijäkokemus, työnantajamielikuva sekä yrityksen brändi tarkoittavat.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Selvitys toteutettiin haastatteluina avoimia kysymyksiä käyttäen. Haastatteluissa selvitettiin asianajotoimistossa X työskentelevien assistenttien mielikuvia työnantajastaan tällä hetkellä ja myös ennen työn aloittamista. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja ja ne kestivät kukin noin puoli tuntia. Kaikki haastateltavat olivat asianajotoimistossa työskenteleviä assistentteja, ja heillä kaikilla oli takanaan eripituiset urat sekä erilaiset työ- ja koulutustaustat. Opinnäytetyössä haastateltiin viittä assistenttia.
Opinnäytetyön lopputuloksena todettiin, että asianajoala koetaan mielenkiintoiseksi, mutta myös suhteellisen vieraaksi ennen alalle pääsyä. Myös assistentin työnkuvaa pidettiin monipuolisena ja kiinnostavana, mutta siitäkin olisi haluttu tietää enemmän ennen työn aloittamista. Opinnäytetyön haastatteluiden perusteella asianajotoimisto X voisi parantaa työnantajamielikuvaansa lisäämällä avoimuutta entisestään sekä tarkentamalla assistentin työnkuvaa ja madaltamalla mahdollisuuksien mukaan työyhteisön vielä olemassa olevaa hierarkiaa.