KUHAn (Kuljetustenhallinnan) käyttö Inex Partners Oy:ssä
Lumiaho, Janne (2014)
Lumiaho, Janne
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511855
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia uuden kuljetustenhallintajärjestelmän (KUHA) käyttöä, käyttöönottoa ja käytettävyyttä Inex Partners Oy:ssä. Tavoitteena oli kehittää KUHAa ja antaa konkreettisien parannusehdotuksia sekä selvittää järjestelmän hyötyjä suhteessa entiseen toimintamalliin.
Opinnäytetyön teoria koottiin hyödyntämällä logistiikan alan kirjallisuutta, opinnäytetöitä, internetlähteitä sekä tutkijan omaa ammatillista tulkintaa. Teorian ensimmäinen osuus koostuu logistisen prosessin määrittelystä ja KUHA-järjestelmän esittelystä. Toisessa osiossa käydään läpi yrityksessä tapahtuvaa muutosta, järjestelmän käyttöönottoa sekä käytettävyyden tutkintaa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista sekä määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullinen eli kvalitatiivinen aineisto kerättiin työharjoittelussa Inex Partnersilla syksyllä
2012. Määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimusaineisto saatiin suorittamalla Internetissä ja paperisella versiolla puolistrukturoitu käytettävyyskysely kuljetusyrityksien
KUHA-käyttäjille.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että käyttöönotto sujui suhteellisen hyvin ja rauhallisesti ja että uusi järjestelmä on työllistävämpi, mutta myös luotettavampi ja parempi
suhteessa entiseen. KUHA oli käyttäjien mielestä hyvä järjestelmä ja sen käytön oppiminen oli nopeaa ja helppo. Päällimmäisiksi käytettävyysongelmiksi muodostuivat järjestelmässä tapahtuvat virheet ja niistä toipuminen. Heuristisen arvioinnin tuloksena KUHA-järjestelmään löytyi myös muutamia hyviä parannusehdotuksia, joilla käytettävyyttä saataisiin kehitettyä entistä paremmaksi.
Opinnäytetyön teoria koottiin hyödyntämällä logistiikan alan kirjallisuutta, opinnäytetöitä, internetlähteitä sekä tutkijan omaa ammatillista tulkintaa. Teorian ensimmäinen osuus koostuu logistisen prosessin määrittelystä ja KUHA-järjestelmän esittelystä. Toisessa osiossa käydään läpi yrityksessä tapahtuvaa muutosta, järjestelmän käyttöönottoa sekä käytettävyyden tutkintaa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista sekä määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullinen eli kvalitatiivinen aineisto kerättiin työharjoittelussa Inex Partnersilla syksyllä
2012. Määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimusaineisto saatiin suorittamalla Internetissä ja paperisella versiolla puolistrukturoitu käytettävyyskysely kuljetusyrityksien
KUHA-käyttäjille.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että käyttöönotto sujui suhteellisen hyvin ja rauhallisesti ja että uusi järjestelmä on työllistävämpi, mutta myös luotettavampi ja parempi
suhteessa entiseen. KUHA oli käyttäjien mielestä hyvä järjestelmä ja sen käytön oppiminen oli nopeaa ja helppo. Päällimmäisiksi käytettävyysongelmiksi muodostuivat järjestelmässä tapahtuvat virheet ja niistä toipuminen. Heuristisen arvioinnin tuloksena KUHA-järjestelmään löytyi myös muutamia hyviä parannusehdotuksia, joilla käytettävyyttä saataisiin kehitettyä entistä paremmaksi.