Finding out the most used booking methods and targeting marketing channels at specific customer segments : Case: Kemi Tourism Ltd.
Tytärniemi, Niina; Hiltunen, Emma-Lotta (2014)
Tytärniemi, Niina
Hiltunen, Emma-Lotta
Lapin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411826
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto Kemin Matkailu Oy:ltä. Työn tavoitteena on selvittää asiakkaiden käyttämät suosituimmat varausväylät maittain ja kohdentaa markkinointikanavat eri asiakassegmenteille.
Opinnäytetyössä käytämme sekä määrällistä että laadullista tutkimusta, mutta pääpaino on määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusotteella. Käytämme tutkimusta tehdessä hyväksi Travius-varausjärjestelmää, josta saamme tarvittavat tilastotiedot. Olemme etsineet opinnäytetyöhön teoriatietoa käyttäen lähteinä Internetiä ja kirjallisuutta, jotka liittyvät matkailuun sekä markkinointiin. Olemme myös saaneet työharjoittelun kautta niin teoreettista kuin empiiristäkin tietoa. Lisäksi teimme työtämme varten pienimuotoisen haastattelun Kemin matkailu Oy:n työntekijöille.
Keskeisistä tuloksista tärkeimpänä erottuu matkatoimistojen tärkeys varausväylänä. Esimerkiksi Kiinassa ja Venäjällä matkatoimistoille markkinointiin on hyvä panostaa varauskeinon suosiosta johtuen. Kuitenkin yksityismatkailijat ja online-varaajat ovat sosiaalisen median suosion myötä nouseva matkailuryhmä, kuten esimerkiksi Kiinassa voidaan havaita. Yhtenä markkinointipanostuksen menetelmänä voisi olla kilpailun järjestäminen sosiaalisessa mediassa ja palkintoina voisi olla matkapaketti Kemiin.
Tutkimuksen perusteella pidämme tärkeänä, että nämä uudet suuntaukset otetaan markkinoinnissa huomioon ja niiden kehittämiseen paneudutaan riittävästi. Toki tuloksissa ja johtopäätöksissä on otettava huomioon eri maiden eroavaisuudet, sillä yksi markkinointikeino ei sovi kaikille.
Opinnäytetyössä käytämme sekä määrällistä että laadullista tutkimusta, mutta pääpaino on määrällisellä eli kvantitatiivisella tutkimusotteella. Käytämme tutkimusta tehdessä hyväksi Travius-varausjärjestelmää, josta saamme tarvittavat tilastotiedot. Olemme etsineet opinnäytetyöhön teoriatietoa käyttäen lähteinä Internetiä ja kirjallisuutta, jotka liittyvät matkailuun sekä markkinointiin. Olemme myös saaneet työharjoittelun kautta niin teoreettista kuin empiiristäkin tietoa. Lisäksi teimme työtämme varten pienimuotoisen haastattelun Kemin matkailu Oy:n työntekijöille.
Keskeisistä tuloksista tärkeimpänä erottuu matkatoimistojen tärkeys varausväylänä. Esimerkiksi Kiinassa ja Venäjällä matkatoimistoille markkinointiin on hyvä panostaa varauskeinon suosiosta johtuen. Kuitenkin yksityismatkailijat ja online-varaajat ovat sosiaalisen median suosion myötä nouseva matkailuryhmä, kuten esimerkiksi Kiinassa voidaan havaita. Yhtenä markkinointipanostuksen menetelmänä voisi olla kilpailun järjestäminen sosiaalisessa mediassa ja palkintoina voisi olla matkapaketti Kemiin.
Tutkimuksen perusteella pidämme tärkeänä, että nämä uudet suuntaukset otetaan markkinoinnissa huomioon ja niiden kehittämiseen paneudutaan riittävästi. Toki tuloksissa ja johtopäätöksissä on otettava huomioon eri maiden eroavaisuudet, sillä yksi markkinointikeino ei sovi kaikille.