Organisaatioturvallisuuden arvo tietointensiivisessä palveluliiketoiminnassa asiakasnäkökulmasta
Sutela, Ilona (2014)
Sutela, Ilona
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060411764
Tiivistelmä
Organisaatioiden turvallisuushaasteet ovat lisääntyneet voimakkaasti 2000-luvun aikana tietoyhteiskuntakehityksen ja globalisoitumisen myötä. Tämä on vaikuttanut organisaatioiden toimintojen kansainvälistymiseen, sääntelyyn ja kilpailuolosuhteisiin. Koventunut kilpailu sekä globalisaation tuomat uudet uhkat ja haasteet ovat lisänneet myös organisaatioturvallisuudelle asetettuja vaatimuksia. Tämä korostuu erityisesti tietointensiivisiä palveluja tuottavissa organisaatioissa, joissa tiedon ja osaamisen hallinta on yhä ratkaisevammassa roolissa organisaation kilpailukyvyn kannalta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten organisaatioturvallisuuden arvo muodostuu tietointensiivisessä palveluliiketoiminnassa ja edistääkö se organisaation kilpailukykyä liiketoimintaa tukevana palveluna. Arvonmuodostumista tutkittiin asiakaslähtöisesti sekä palveluntuottajan näkökulmasta selvittäen miten organisaation turvallisuustoimenpiteet ovat vaikuttaneet asiakkaiden hankintapäätökseen ja palveluntuottajan valintaan huomioiden turvallisuustoiminnasta koetut hyödyt suhteessa uhrauksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto muodostui teemahaastattelujen pohjalta. Haastateltavina olivat tietointensiivistä palvelua tuottavan organisaation asiakasrajapinnassa olevia asiakaspäälliköitä ja heidän asiakkaidensa edustajia. Haastateltavat edustivat julkishallintoa, teollisuutta ja muuta yksityistä sektoria. Haastatteluissa keskityttiin kaupallisuutta edistävään turvallisuusnäkökulmaan selvittämällä miten haastateltavat kokevat organisaatioturvallisuuden arvon ja mihin turvallisuusasioihin haastateltavien mielenkiinto kohdistui. Aineiston analysoinnin tuloksena organisaatioturvallisuuden arvonmuodostukselle määriteltiin kymmenen arvoajuria ja kaksi osa-ajuria, jotka muodostuivat asiakkaiden kokemien hyötyjen ja uhrausten kautta. Arvoajurien pohjalta pystyttiin osoittamaan organisaatioturvallisuuden tuottavan organisaatiolle taloudellista, toiminnallista, emotionaalista ja symbolista arvoa tietointensiivisessä palveluliiketoiminnassa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten organisaatioturvallisuuden arvo muodostuu tietointensiivisessä palveluliiketoiminnassa ja edistääkö se organisaation kilpailukykyä liiketoimintaa tukevana palveluna. Arvonmuodostumista tutkittiin asiakaslähtöisesti sekä palveluntuottajan näkökulmasta selvittäen miten organisaation turvallisuustoimenpiteet ovat vaikuttaneet asiakkaiden hankintapäätökseen ja palveluntuottajan valintaan huomioiden turvallisuustoiminnasta koetut hyödyt suhteessa uhrauksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto muodostui teemahaastattelujen pohjalta. Haastateltavina olivat tietointensiivistä palvelua tuottavan organisaation asiakasrajapinnassa olevia asiakaspäälliköitä ja heidän asiakkaidensa edustajia. Haastateltavat edustivat julkishallintoa, teollisuutta ja muuta yksityistä sektoria. Haastatteluissa keskityttiin kaupallisuutta edistävään turvallisuusnäkökulmaan selvittämällä miten haastateltavat kokevat organisaatioturvallisuuden arvon ja mihin turvallisuusasioihin haastateltavien mielenkiinto kohdistui. Aineiston analysoinnin tuloksena organisaatioturvallisuuden arvonmuodostukselle määriteltiin kymmenen arvoajuria ja kaksi osa-ajuria, jotka muodostuivat asiakkaiden kokemien hyötyjen ja uhrausten kautta. Arvoajurien pohjalta pystyttiin osoittamaan organisaatioturvallisuuden tuottavan organisaatiolle taloudellista, toiminnallista, emotionaalista ja symbolista arvoa tietointensiivisessä palveluliiketoiminnassa.