Hyvän tekemisen mielikuva rahapelaajan toiminnassa Imatran seudulla
Luukkonen, Juha (2014)
Luukkonen, Juha
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511995
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sitä, onko rahasta pelaajien motiivina hyväntekeväisyys, jota rahapeliyhtiöt tuovat markkinoinnissaan esiin. Tutkimuksessa haluttiin saada esille, mitkä motiivit tai pelaamisen strategiat vaikuttaisivat todellisuudessa pelaajien ostopäätökseen ja toimintaan. Lisäksi tutkittiin sitä, vahvistaako tämä tutkimus jo olemassa olevaa tietoa.
Teoreettisessa osuudessa luodaan lähdekirjallisuuden avulla katsaus kuluttajan ostopäätöksiin vaikuttajiin osatekijöihin. Samalla tutustutaan yrityksen ja kuluttajan vastuullisuuteen omassa toiminnassaan. Sen lisäksi opinnäytetyössä paneudutaan mielikuviin, joilla on merkittävä vaikutus rahapelien kuluttamisessa.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Kyselytutkimus tehtiin Imatralla elokuussa 2012. Pelaajat saivat vastatakseen kyselylomakkeen kahdessa imatralaisessa kauppakeskuksessa, joissa molemmissa oli saatavana Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkaus Oy:n pelejä. Vastauksia tuli yhteensä 115. Tutkimustulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics –ohjelmalla.
Lopuksi käytettiin exploratiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineistolle tehtiin pääkomponenttianalyysi, ja sen avulla tuli esiin viisi tekijää rahasta pelaamisessa. Merkittävin pelaamisen motiivi on, että pelaajia ohjaa hedonistinen toiminta. Analyysissä havaittiin tämän lisäksi, että pelaajia ohjaa hyvän tarkoituksen mielikuva, pelaamalla voittaminen, pelaamisen tarve sekä riskiä ottava pelaaminen (se ei pelaa, joka pelkää –strategia). Hyvän tekemisen mielikuvaa käytetään ostohetkellä perusteluna rahapelaamisessa, mutta sen jälkeen sen merkitys vähenee.
Teoreettisessa osuudessa luodaan lähdekirjallisuuden avulla katsaus kuluttajan ostopäätöksiin vaikuttajiin osatekijöihin. Samalla tutustutaan yrityksen ja kuluttajan vastuullisuuteen omassa toiminnassaan. Sen lisäksi opinnäytetyössä paneudutaan mielikuviin, joilla on merkittävä vaikutus rahapelien kuluttamisessa.
Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen. Kyselytutkimus tehtiin Imatralla elokuussa 2012. Pelaajat saivat vastatakseen kyselylomakkeen kahdessa imatralaisessa kauppakeskuksessa, joissa molemmissa oli saatavana Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkaus Oy:n pelejä. Vastauksia tuli yhteensä 115. Tutkimustulokset analysoitiin IBM SPSS Statistics –ohjelmalla.
Lopuksi käytettiin exploratiivista tutkimusotetta. Tutkimuksen aineistolle tehtiin pääkomponenttianalyysi, ja sen avulla tuli esiin viisi tekijää rahasta pelaamisessa. Merkittävin pelaamisen motiivi on, että pelaajia ohjaa hedonistinen toiminta. Analyysissä havaittiin tämän lisäksi, että pelaajia ohjaa hyvän tarkoituksen mielikuva, pelaamalla voittaminen, pelaamisen tarve sekä riskiä ottava pelaaminen (se ei pelaa, joka pelkää –strategia). Hyvän tekemisen mielikuvaa käytetään ostohetkellä perusteluna rahapelaamisessa, mutta sen jälkeen sen merkitys vähenee.