Interaktiivisen karttasovelluksen kehittäminen Laurea-ammattikorkeakoulun kirjastolle
Savolainen, Anna (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Savolainen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612030
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsitellään helppokäyttöisen ja interaktiivisen kirjastokartan suunnittelua ja toteutusta. Kirjaston internetsivuilta löytyvän kartan tarkoitus on helpottaa opiskelijoiden arkeen kuuluvaa kirjojen etsimistä. Myös kirjaston eri palvelut, tunnusmerkit ja eri tilat tulevat paremmin asiakkaiden tietoisuuteen kartan avulla.
Käytettävyyden teoriatiedosta haettiin pohjaa kartan toteutukselle. Käytettävyys on otettu huomioon läpi koko suunnittelu- ja toteutusprosessin.
Kartta toteutettiin käyttäen Adobe Flash -teknologiaa. Kartan toimintaa testattiin eri laitteilla ja resoluutioilla. Kartta toimi ongelmitta kaikilla testatuilla laitteilla.
Kartan suunnitteluun ja toteutukseen käytettiin laadullisia tutkimustapoja kuten haastatteluja, kyselyitä, havainnointia ja käyttäjätarinoita. Ensimmäinen vaihe kartan suunnittelussa oli sähköpostihaastattelu Laurean eri yksiköiden kirjastohenkilöille. Haastattelussa saatujen vastauksien perusteella muodostettiin tuotteen tulevasta käytöstä kertovia käyttäjätarinoita. Seuraavaksi oli vuorossa viidelle opiskelijalle ja kahdelle henkilökunnan jäsenelle järjestetty pienempi käytettävyystesti, joka käsitteli kartan käyttöliittymästä rakennettua rautalankamallia. Samalla saatiin lisää kehitysideoita karttaan. Haastatteluissa ja testauksen yhteydessä saatujen vastauksien perusteella luotiin projektin vaatimusmäärittely. Testausvaiheessa varmistettiin, että vaatimusmäärittelyyn kirjatut asiat toimivat. Lähes valmis tuote annettiin neljälle koehenkilölle testattavaksi. Heille annettiin tehtäväksi etsiä kirjastosta teos karttaa apunaan käyttäen.
Kuvat elävöittävät ja havainnollistavat kirjastoa tilana sekä tiedottavat siellä tarjolla olevista palveluista. Karttaa on melko helppo hahmottaa ja sen avulla kirjaston todellisesta hyllyjärjestyksestä saa hyvän kuvan. Kartan avulla opiskelijoille voidaan osoittaa helposti, missäpäin kirjastoa teos sijaitsee. Karttaa on mahdollista jatkokehittää tekemällä hyllytekstien päivittämisestä helpompaa. Yksi jatkokehitysajatus on kehittää vastaavanlainen kartta kaikkiin Laurean yksiköiden kirjastoihin. Miksei myös kampuksille eli koulurakennuksille voisi tehdä vastaavantyyppiset kartat.
Käytettävyyden teoriatiedosta haettiin pohjaa kartan toteutukselle. Käytettävyys on otettu huomioon läpi koko suunnittelu- ja toteutusprosessin.
Kartta toteutettiin käyttäen Adobe Flash -teknologiaa. Kartan toimintaa testattiin eri laitteilla ja resoluutioilla. Kartta toimi ongelmitta kaikilla testatuilla laitteilla.
Kartan suunnitteluun ja toteutukseen käytettiin laadullisia tutkimustapoja kuten haastatteluja, kyselyitä, havainnointia ja käyttäjätarinoita. Ensimmäinen vaihe kartan suunnittelussa oli sähköpostihaastattelu Laurean eri yksiköiden kirjastohenkilöille. Haastattelussa saatujen vastauksien perusteella muodostettiin tuotteen tulevasta käytöstä kertovia käyttäjätarinoita. Seuraavaksi oli vuorossa viidelle opiskelijalle ja kahdelle henkilökunnan jäsenelle järjestetty pienempi käytettävyystesti, joka käsitteli kartan käyttöliittymästä rakennettua rautalankamallia. Samalla saatiin lisää kehitysideoita karttaan. Haastatteluissa ja testauksen yhteydessä saatujen vastauksien perusteella luotiin projektin vaatimusmäärittely. Testausvaiheessa varmistettiin, että vaatimusmäärittelyyn kirjatut asiat toimivat. Lähes valmis tuote annettiin neljälle koehenkilölle testattavaksi. Heille annettiin tehtäväksi etsiä kirjastosta teos karttaa apunaan käyttäen.
Kuvat elävöittävät ja havainnollistavat kirjastoa tilana sekä tiedottavat siellä tarjolla olevista palveluista. Karttaa on melko helppo hahmottaa ja sen avulla kirjaston todellisesta hyllyjärjestyksestä saa hyvän kuvan. Kartan avulla opiskelijoille voidaan osoittaa helposti, missäpäin kirjastoa teos sijaitsee. Karttaa on mahdollista jatkokehittää tekemällä hyllytekstien päivittämisestä helpompaa. Yksi jatkokehitysajatus on kehittää vastaavanlainen kartta kaikkiin Laurean yksiköiden kirjastoihin. Miksei myös kampuksille eli koulurakennuksille voisi tehdä vastaavantyyppiset kartat.