Videon käyttömahdollisuudet www-ympäristössä : virtuaalisen video-oppimisympäristön luominen
Räikkä, Markus (2014)
Räikkä, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612036
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tuottaa video-oppimisympäristö Turun yliopiston lääketieteen tiedekunnan opiskelijoiden käyttöön. Yliopiston lähtökohtana oli antaa opiskelijoille mahdollisuus syventää luennoilla saamiaan tietoja verkossa ja näin laajentaa opiskelutapoja. Oppimisympäristöä on tarkoitus pystyä muokkaamaan jälkeenpäin lisäämällä ja vaihtamalla sisältöä.
Teoriaosuudessa paneuduttiin www-trendien historiaan ja nykypäivään. Käytiin läpi HTML5:n tuomat uudet ominaisuudet ja se miten niitä käyttämällä pystyy esittämään interaktiivisella tavalla lisätietoa videon aikana. Lisäksi tutkittiin muita vastaavanlaisia video-oppimisympäristöjä joita on tarjolla. Vertailtiin niiden ominaisuuksia, käytettävyyttä, ulkoasua ja toiminnallisuutta ja pohdittiin miten tämä vertailu on vaikuttanut insinöörityöni suunnitteluun ja toteutukseen. Teoriaosuuden loppuvaiheessa käytiin läpi videosoittimen toteutus käyttäen HTML5 ja JavaScript -kieliä.
Video-oppimisympäristöjä luodessa on huomioitava sivuston käytettävyys ja sisällön vaihtaminen ja lisääminen on ylläpitäjälle oltava helppoa ja nopeaa. Video-oppimisympäristöt tuovat uusia mahdollisuuksia opetukseen ja monipuolistavat oppilaiden tapoja oppia. Uusien oppimisympäristöjen avulla pystytään nykyteknologia tuomaan osaksi opetusta.
Teoriaosuudessa paneuduttiin www-trendien historiaan ja nykypäivään. Käytiin läpi HTML5:n tuomat uudet ominaisuudet ja se miten niitä käyttämällä pystyy esittämään interaktiivisella tavalla lisätietoa videon aikana. Lisäksi tutkittiin muita vastaavanlaisia video-oppimisympäristöjä joita on tarjolla. Vertailtiin niiden ominaisuuksia, käytettävyyttä, ulkoasua ja toiminnallisuutta ja pohdittiin miten tämä vertailu on vaikuttanut insinöörityöni suunnitteluun ja toteutukseen. Teoriaosuuden loppuvaiheessa käytiin läpi videosoittimen toteutus käyttäen HTML5 ja JavaScript -kieliä.
Video-oppimisympäristöjä luodessa on huomioitava sivuston käytettävyys ja sisällön vaihtaminen ja lisääminen on ylläpitäjälle oltava helppoa ja nopeaa. Video-oppimisympäristöt tuovat uusia mahdollisuuksia opetukseen ja monipuolistavat oppilaiden tapoja oppia. Uusien oppimisympäristöjen avulla pystytään nykyteknologia tuomaan osaksi opetusta.