Työyhteisöviestinnän kehittäminen hypermarketissa
Lehtinen, Ilmari (2014)
Lehtinen, Ilmari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612080
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli päivittäis- ja käyttötavarakaupan hypermarket, joka on ketjunsa suurin yksikkö. Hypermarketissa työskentelee noin 200 työntekijää, sekä päivittäin vaihtuva määrä vuokratyövoimaa.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen työ, jonka tavoitteena oli tutkia haastatteluiden avulla toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän nykytilaa. Nykytila-analyysin avulla pyrittiin löytämään viestinnän heikkoja kohtia ja tuottaa niihin vaihtoehtoisia tapoja toimia.
Toimeksiantajana toimiva hypermarket on juuri laajentunut yksikkö, jonka johto on myös vaihtunut laajennuksen myötä. Muutosten johdosta yksikössä oli selvittää viestinnän toimivuutta ja kehittämistarpeita. Tarkoituksena oli löytää viestinnän ongelmakohtia, joita parantamalla voitiin vaikuttaa yksikön viestinnän toimivuuteen ja sitä kautta vaikuttaa myönteisesti työntekijöiden tyytyväisyyteen, sekä asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka tehtiin toimeksiantajayrityksessä työskenteleville myyntipäälliköille. Haastateltaviksi valikoituivat myyntipäälliköt heidän keskeisen viestinnällisen roolinsa takia. He toimivat organisaatiossa ylemmän johdon ja alaisten välissä, joten he ovat viestijöinä monipuolisessa ja merkittävässä roolissa. Teemahaastattelussa haastateltavan henkilön mielipiteet ja kokemukset voidaan koota autenttisesti ja haastattelun edetessä voidaan tehdä tarkentavia kysymyksiä. Haastattelun teemat muodostuivat teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastattelun teemat olivat seuraavat: viestinnän merkitys, viestinnän kanavat ja viestinnän toimijat.
Haastatteluiden perusteella muodostettiin viestinnän nykytila-analyysi. Analyysin perusteella
voidaan todeta, että perusta hyvälle viestinnälle on jo olemassa. Haastateltavat kokivat
työyhteisöviestinnän olevan kohtalaisen hyvällä tasolla, mutta haastatteluissa tuli ilmi
myös selkeitä kehityskohteita. Näitä kohteita olivat yhtenäisten toimintatapojen puute,
viestintäkanavien tehokkaampi hyödyntäminen, roolien ja vastuun korostaminen sekä
viestintäkoulutus.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen työ, jonka tavoitteena oli tutkia haastatteluiden avulla toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän nykytilaa. Nykytila-analyysin avulla pyrittiin löytämään viestinnän heikkoja kohtia ja tuottaa niihin vaihtoehtoisia tapoja toimia.
Toimeksiantajana toimiva hypermarket on juuri laajentunut yksikkö, jonka johto on myös vaihtunut laajennuksen myötä. Muutosten johdosta yksikössä oli selvittää viestinnän toimivuutta ja kehittämistarpeita. Tarkoituksena oli löytää viestinnän ongelmakohtia, joita parantamalla voitiin vaikuttaa yksikön viestinnän toimivuuteen ja sitä kautta vaikuttaa myönteisesti työntekijöiden tyytyväisyyteen, sekä asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla, jotka tehtiin toimeksiantajayrityksessä työskenteleville myyntipäälliköille. Haastateltaviksi valikoituivat myyntipäälliköt heidän keskeisen viestinnällisen roolinsa takia. He toimivat organisaatiossa ylemmän johdon ja alaisten välissä, joten he ovat viestijöinä monipuolisessa ja merkittävässä roolissa. Teemahaastattelussa haastateltavan henkilön mielipiteet ja kokemukset voidaan koota autenttisesti ja haastattelun edetessä voidaan tehdä tarkentavia kysymyksiä. Haastattelun teemat muodostuivat teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Haastattelun teemat olivat seuraavat: viestinnän merkitys, viestinnän kanavat ja viestinnän toimijat.
Haastatteluiden perusteella muodostettiin viestinnän nykytila-analyysi. Analyysin perusteella
voidaan todeta, että perusta hyvälle viestinnälle on jo olemassa. Haastateltavat kokivat
työyhteisöviestinnän olevan kohtalaisen hyvällä tasolla, mutta haastatteluissa tuli ilmi
myös selkeitä kehityskohteita. Näitä kohteita olivat yhtenäisten toimintatapojen puute,
viestintäkanavien tehokkaampi hyödyntäminen, roolien ja vastuun korostaminen sekä
viestintäkoulutus.