Kasvattajien käsityksiä maahanmuuttajalapsen hyvinvoinnin vahvistamisesta päiväkodissa
Järvinen, Hanna (2014)
Järvinen, Hanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612047
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi hämeenlinnalainen päiväkoti, jonka työntekijöillä on monen vuoden kokemus monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kasvattajien käsityksiä maahanmuuttajalapsen hyvinvoinnin vahvistamisesta päiväkodissa. Tarkoituksena oli selvittää, miten kasvattajat määrittelevät maahanmuuttajalapsen hyvinvoinnin sekä minkälaista erityisosaamista ja työmenetelmiä hyödynnetään vahvistettaessa maahanmuuttajalapsen hyvinvointia.
Opinnäytetyön teoreettisiin lähtökohtiin kuuluivat hyvinvoiva lapsi varhaiskasvatuksessa, maahanmuuttajalapsi päiväkodissa sekä erityisvarhaiskasvatus maahanmuuttajalapsen tukena. Teoriaosuudessa tuotiin esille myös monikulttuurista varhaiskasvatusta koskevia aiempia tutkimuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineiston hankinta toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ryhmähaastattelun keinoin keväällä 2014. Opinnäytetyön aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella maahanmuuttajalapsen hyvinvoinnin vahvistaminen edellyttää lapsen kasvun ja kehityksen kokonaisvaltaista huomioon ottamista. Kasvattajien käsityksissä korostuvat lapsen osallisuuden mahdollistaminen sekä luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen kasvattajan ja perheen välille. Kasvattajilla on merkittävä rooli maahanmuuttajalapsen hyvinvoinnin vahvistajina, sillä varhaiskasvatus tukee lasta suomalaiseen yhteiskuntaan integroitumisessa, suomen kielen oppimisessa sekä sosiaalisten suhteiden rakentamisessa.
Opinnäytetyön teoreettisiin lähtökohtiin kuuluivat hyvinvoiva lapsi varhaiskasvatuksessa, maahanmuuttajalapsi päiväkodissa sekä erityisvarhaiskasvatus maahanmuuttajalapsen tukena. Teoriaosuudessa tuotiin esille myös monikulttuurista varhaiskasvatusta koskevia aiempia tutkimuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineiston hankinta toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna ryhmähaastattelun keinoin keväällä 2014. Opinnäytetyön aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella maahanmuuttajalapsen hyvinvoinnin vahvistaminen edellyttää lapsen kasvun ja kehityksen kokonaisvaltaista huomioon ottamista. Kasvattajien käsityksissä korostuvat lapsen osallisuuden mahdollistaminen sekä luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen rakentaminen kasvattajan ja perheen välille. Kasvattajilla on merkittävä rooli maahanmuuttajalapsen hyvinvoinnin vahvistajina, sillä varhaiskasvatus tukee lasta suomalaiseen yhteiskuntaan integroitumisessa, suomen kielen oppimisessa sekä sosiaalisten suhteiden rakentamisessa.