Vaikeneminen on kultaa, taide platinaa : Taideprojekti perhekodin nuorelle vuorovaikutustaitojen monipuolistamiseksi
Holma, Johanna (2014)
Holma, Johanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe nousi elävästä elämästä, ihmisten kanssa olemisesta. Idea sai alkunsa harjoittelussa ammatillisessa perhekodissa. Kiinnostus taiteisiin ja vuorovaikutukseen inspiroi luomaan osallistavan opinnäytetyön yhteistyössä perhekodin nuoren kanssa.
Tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka edistää vuorovaikutusta aikuisen ja nuoren välillä taidetyöskentelyn avulla. Opinnäytetyöstä voi olla hyötyä niin ammattilaisille kuin ensikertalaisille – yhdistävänä tekijänä kiinnostus monipuolisempaan vuorovaikutukseen taiteiden avulla.
Opinnäytetyössä keskityttiin selvittämään miten taidetyöskentely parantaa vuorovaikutusta ja kuinka luoda avoin sekä turvallinen ilmapiiri. Kasvattaja saa konkreettisia vinkkejä siihen, mitä pitää ottaa huomioon haastavissa vuorovaikutustilanteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto muodostuu harjoittelupäiväkirjasta, perhekodin vanhempien haastattelusta ja taideprojektista perhekodin nuoren kanssa.
Taidelähtöiset menetelmät antoivat mahdollisuuksia kokonaisvaltaisempaan vuorovaikutukseen. Tuloksena syntyneessä toimintamallissa esitellään, kuinka edetä yksilölähtöisessä projektissa ja mitä pitää ottaa huomioon työskentelyn kussakin vaiheessa. Jatkokehittelyä varten toimintamallia tulisi kokeilla useammilla koehenkilöillä, jotka tulevat eri lähtökohdista. Lisäksi mallia voisi kehittää ryhmälle soveltuvaksi.
Tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka edistää vuorovaikutusta aikuisen ja nuoren välillä taidetyöskentelyn avulla. Opinnäytetyöstä voi olla hyötyä niin ammattilaisille kuin ensikertalaisille – yhdistävänä tekijänä kiinnostus monipuolisempaan vuorovaikutukseen taiteiden avulla.
Opinnäytetyössä keskityttiin selvittämään miten taidetyöskentely parantaa vuorovaikutusta ja kuinka luoda avoin sekä turvallinen ilmapiiri. Kasvattaja saa konkreettisia vinkkejä siihen, mitä pitää ottaa huomioon haastavissa vuorovaikutustilanteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto muodostuu harjoittelupäiväkirjasta, perhekodin vanhempien haastattelusta ja taideprojektista perhekodin nuoren kanssa.
Taidelähtöiset menetelmät antoivat mahdollisuuksia kokonaisvaltaisempaan vuorovaikutukseen. Tuloksena syntyneessä toimintamallissa esitellään, kuinka edetä yksilölähtöisessä projektissa ja mitä pitää ottaa huomioon työskentelyn kussakin vaiheessa. Jatkokehittelyä varten toimintamallia tulisi kokeilla useammilla koehenkilöillä, jotka tulevat eri lähtökohdista. Lisäksi mallia voisi kehittää ryhmälle soveltuvaksi.