SOSIAALINEN MEDIA OSANA URHEILUSEURAN MARKKINOINTIVIESTINTÄÄ
Lehto, Santtu (2014)
Lehto, Santtu
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612118
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö on kasvanut viime vuosina nopeasti. Yksityishenkilöiden lisäksi myös yritykset ja muut yhteisöt ovat ymmärtäneet sosiaalisen median voiman. Sosiaalinen media osana yrityksen markkinointiviestintää ylläpitää vanhoja ja luo uusia asiakassuhteita nykyaikaisella tavalla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kokkolalainen Jopox Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toimeksiantajan asiakkaille, urheiluseuroille, sosiaalisen median käyttöohjeet. Näiden ohjeiden pohjalta minkä tahansa urheiluseuran pitäisi pystyä ottamaan sosiaalinen media osaksi viestintäänsä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrityksen markkinointiviestintää ja sosiaalisessa mediassa toimimisen kannalta tärkeää viraalimarkkinointia. Lisäksi käsitellään sosiaalista mediaa ja sen työkaluja. Näiden teoriaosioiden pohjalta tehtiin urheiluseuroille soveltuvat ohjeet sosiaalisen median käytäntöihin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median ohjeistus, jota toimeksiantaja pystyy käyttämään hyväksi asiakkaidensa palvelemisessa. Ohjeistuksessa käydään läpi parhaat työkalut ja niiden käytänteet, joiden avulla urheiluseura pystyy ottamaan sosiaalisen median tehokkaasti käyttöönsä osana viestintää.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kokkolalainen Jopox Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toimeksiantajan asiakkaille, urheiluseuroille, sosiaalisen median käyttöohjeet. Näiden ohjeiden pohjalta minkä tahansa urheiluseuran pitäisi pystyä ottamaan sosiaalinen media osaksi viestintäänsä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yrityksen markkinointiviestintää ja sosiaalisessa mediassa toimimisen kannalta tärkeää viraalimarkkinointia. Lisäksi käsitellään sosiaalista mediaa ja sen työkaluja. Näiden teoriaosioiden pohjalta tehtiin urheiluseuroille soveltuvat ohjeet sosiaalisen median käytäntöihin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi sosiaalisen median ohjeistus, jota toimeksiantaja pystyy käyttämään hyväksi asiakkaidensa palvelemisessa. Ohjeistuksessa käydään läpi parhaat työkalut ja niiden käytänteet, joiden avulla urheiluseura pystyy ottamaan sosiaalisen median tehokkaasti käyttöönsä osana viestintää.