Tulen kuvat : Hartausmenetelmän kehittäminen
Liistokki, Antti (2014)
Liistokki, Antti
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060812147
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Tulen kuvat-hartausmenetelmälle toteutetun oppaan kehitysprosessia. Menetelmä on suunniteltu käytettäväksi nuorten ja nuorten aikuisten toiminnassa. Tavoitteena oli luoda ohjeistus, joka kertoo kuinka hartausmenetelmää käytetään ja kuinka paloturvallisuus huomioidaan käytön aikana.
Opinnäytetyön teoria koostuu kynttilöiden paloturvallisesta käytöstä, nuoren ja nuoren aikuisen hengellisyyden tukemisesta kontekstuaalisen teologian kautta sekä hiljaisuuden, rukouksen ja visuaalisuuden käytöstä hartausmenetelmässä.
Opinnäytetyö kertoo kehitysprosessista joka hartausoppaan toteutukseen kuului. Kehitysprosessiin kuuluivat menetelmän kehittäminen, ohjeistuksen laatiminen, esimerkkihartauksien toteuttaminen, oppaan graafinen suunnittelu sekä arviointi.
Opinnäytetyön tuloksena oli 30-sivuinen hartausopas, joka sisälsi ohjeet menetelmän käytölle ja paloturvallisuudelle sekä 8 valmista hartautta. Saatujen arviointien perusteella
opas ja menetelmä koettiin käyttökelpoiseksi työvälineeksi nuorisotyössä, jonka etuna on sen sovellettavuus erilaisille kohderyhmille.
Opinnäytetyön teoria koostuu kynttilöiden paloturvallisesta käytöstä, nuoren ja nuoren aikuisen hengellisyyden tukemisesta kontekstuaalisen teologian kautta sekä hiljaisuuden, rukouksen ja visuaalisuuden käytöstä hartausmenetelmässä.
Opinnäytetyö kertoo kehitysprosessista joka hartausoppaan toteutukseen kuului. Kehitysprosessiin kuuluivat menetelmän kehittäminen, ohjeistuksen laatiminen, esimerkkihartauksien toteuttaminen, oppaan graafinen suunnittelu sekä arviointi.
Opinnäytetyön tuloksena oli 30-sivuinen hartausopas, joka sisälsi ohjeet menetelmän käytölle ja paloturvallisuudelle sekä 8 valmista hartautta. Saatujen arviointien perusteella
opas ja menetelmä koettiin käyttökelpoiseksi työvälineeksi nuorisotyössä, jonka etuna on sen sovellettavuus erilaisille kohderyhmille.