Markkinointisuunnitelma Korukeidas Oy:lle
Arponen, Aino (2014)
Arponen, Aino
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointisuunnitelman laatiminen kultasepänteoksia myyvälle Korukeidas Oy:lle. Liike on Kauttualla toimiva pieni yritys, joka on perustanut vuoden 2013 lopulla nettikaupan. Yritykselle ei aikaisemmin ole laadittu markkinointisuunnitelmaa. Liikkeen omistaja on vaihtunut kesällä 2013, joten opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa yrittäjälle teoreettista tietoa liittyen asiakkaisiin, kilpailijoihin ja toimintaympäristöön, sekä kartoittaa yrityksen nykytila edeltä mainittujen osa-alueiden osalta. Markkinointisuunnitelmaosiossa annettiin ehdotuksia tulevaisuuden markkinointiin ja markkinointikanaviin niin kivijalkakauppaa kuin nettikauppaakin ajatellen. Työn pääpaino markkinointisuunnitelmaa laatiessa oli löytää kustannustehokkaita ja nykyaikaisia markkinointikanavia, sillä yrityksen resurssit panostaa markkinointiin ovat rajalliset. Työn tuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jota yritys voi halutessaan hyödyntää tulevaisuuden markkinoinnissa.
Työn teoria osuus keskittyy asiakkaisiin, yrityksen toimintaympäristöön, kilpailijoihin ja markkinointiviestintään, koska markkinointia suunniteltaessa ne ovat keskeisessä osassa. Osa-alueet tukevat Korukeidas Oy:n nykytilan tutkiskelua ja tulevaisuuden suunnittelua.
Tutkimukseen käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa haastateltiin Korikeidas Oy:n johtaja Leskelää yrityksen nykytilan tarkastelun tueksi. Näiden haastattelujen pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma. Työssä on käytetty myös havainnointia. Opinnäytetyötä on kirjoitettu useaan otteeseen yrityksen toimitiloissa, jossa yrityksen ja asiakkaiden havainnointi on tapahtunut.
Tähän opinnäytetyön toteutustavaksi on valittu toiminnallinen tutkimus, jotta saataisiin luontevasti kiedottua yhteen teoriaa ja yrityksen nykytilan kuvaukset. Uskon, että toiminnallisesti toteutetusta työstä on eniten hyötyä kohdeorganisaatiolle, koska teoriaosa antaa teoreettista tietoa yrittäjälle, nykytilan kuvaukset antavat kokonaiskuvan nykyhetkestä ja markkinointisuunnitelma avaa katseet kohti tulevaisuutta ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma antaa kekseliäitä, kus-tannustehokkaita ja uudenaikaisia markkinointikeinoja itsekin nuorekkaalla ilmeellä varustellulle Korukeidas Oy:lle. Työ vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin, joten tämä opinnäytetyö on onnistunut hyvin.
Työn teoria osuus keskittyy asiakkaisiin, yrityksen toimintaympäristöön, kilpailijoihin ja markkinointiviestintään, koska markkinointia suunniteltaessa ne ovat keskeisessä osassa. Osa-alueet tukevat Korukeidas Oy:n nykytilan tutkiskelua ja tulevaisuuden suunnittelua.
Tutkimukseen käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa haastateltiin Korikeidas Oy:n johtaja Leskelää yrityksen nykytilan tarkastelun tueksi. Näiden haastattelujen pohjalta laadittiin markkinointisuunnitelma. Työssä on käytetty myös havainnointia. Opinnäytetyötä on kirjoitettu useaan otteeseen yrityksen toimitiloissa, jossa yrityksen ja asiakkaiden havainnointi on tapahtunut.
Tähän opinnäytetyön toteutustavaksi on valittu toiminnallinen tutkimus, jotta saataisiin luontevasti kiedottua yhteen teoriaa ja yrityksen nykytilan kuvaukset. Uskon, että toiminnallisesti toteutetusta työstä on eniten hyötyä kohdeorganisaatiolle, koska teoriaosa antaa teoreettista tietoa yrittäjälle, nykytilan kuvaukset antavat kokonaiskuvan nykyhetkestä ja markkinointisuunnitelma avaa katseet kohti tulevaisuutta ja mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma antaa kekseliäitä, kus-tannustehokkaita ja uudenaikaisia markkinointikeinoja itsekin nuorekkaalla ilmeellä varustellulle Korukeidas Oy:lle. Työ vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin, joten tämä opinnäytetyö on onnistunut hyvin.