SÄHKÖINEN UUTISKIRJE TYÖYHTEISÖN TUOTE- JA BRÄNDIVIESTINNÄN KANAVANA
Heikkilä, Joanna (2014)
Heikkilä, Joanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011118
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia sähköisen uutiskirjeen toimivuutta ja vaikutusta työyhteisön tuote- ja brändiviestinnän kehittämisessä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, voidaanko sisäisellä uutiskirjeellä parantaa kohdeyhtiön työyhteisöviestintää. Ongelmaa selvitettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla.
Kyselyssä etsittiin vastausta siihen, mitä mieltä uutiskirjeen vastaanottajat ovat uutiskirjeen sisällön informatiivisuudesta, sen hyödyllisyydestä työyhteisön tuoteviestinnän parantamisessa, ja siitä, kuinka paljon vastaanottajat ovat voineet hyödyntää uutiskirjeessä annettua tietoa omassa työssään. Lisäksi kerättiin mielipiteitä yleisistä asioista, kuten uutiskirjeen ulkoasusta ja teknisestä toimivuudesta. Kyselyssä kerättiin myös tietoa uutiskirjeen kehittämismahdollisuuksista. Sähköinen kysely toteutettiin kohdeyrityksessä helmikuussa 2014.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin työyhteisöviestintää, sisäistä tuote- ja brändi viestintää sen osa-alueena sekä yleisesti sisäisessä viestinnässä käytettyjä viestintäkanavia ja -foorumeja. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös sähköpostimarkkinointia, uutiskirjeiden layout-suunnitteluun käytettäviä ohjelmia ja niiden valintaa sekä uutiskirjeiden lähetysprosessia. Opinnäytetyön teoriaosuus nojautui vahvasti kirjoittajan työkokemukseen kohdeyhtiön sisäisen uutiskirjeen päätoimittajana ja sähköpostimarkkinoinnista vastaavana. Lisäksi teoriaosuudessa hyödynnettiin ammattikirjalli-suutta.
Sähköisen kyselylomakkeen avulla kerättiin aineistoa opinnäytetyön empiiriseen osaan. Analysoinnissa hyödynnettiin sekä määrällistä menetelmää että laadullista menetelmää. Määrällinen havaintoaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen vastauksista, joihin vastattiin valitsemalla lähinnä omaa mielipidettä oleva vastausvaihtoehto. Laadullinen havaintoaineisto kerättiin kyselyn avoimista vastauksista. Opinnäytetyössä pyrittiin saamaan mahdollisimman laaja-alaista tietoa sisäisen uutiskirjeen menestykseen vaikuttavista tekijöistä.
Annetuista vastauksista selvisi, että sisäisen uutiskirjeen koettiin parantaneen työyhteisön tuote- ja brändiviestintää erittäin paljon tai huomattavasti ja uutiskirjeen sisällön informatiivisuus koettiin yleisesti ottaen hyväksi. Kehitettävää kuitenkin löydettiin uutiskirjeen sisällöntuotannossa. Sisällöstä tärkeimmiksi nousseet aihepiirit, erityisesti tuoteuutiset, on huomioitava sisäisen uutiskirjeen kehitystyössä.
Kyselyssä etsittiin vastausta siihen, mitä mieltä uutiskirjeen vastaanottajat ovat uutiskirjeen sisällön informatiivisuudesta, sen hyödyllisyydestä työyhteisön tuoteviestinnän parantamisessa, ja siitä, kuinka paljon vastaanottajat ovat voineet hyödyntää uutiskirjeessä annettua tietoa omassa työssään. Lisäksi kerättiin mielipiteitä yleisistä asioista, kuten uutiskirjeen ulkoasusta ja teknisestä toimivuudesta. Kyselyssä kerättiin myös tietoa uutiskirjeen kehittämismahdollisuuksista. Sähköinen kysely toteutettiin kohdeyrityksessä helmikuussa 2014.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin työyhteisöviestintää, sisäistä tuote- ja brändi viestintää sen osa-alueena sekä yleisesti sisäisessä viestinnässä käytettyjä viestintäkanavia ja -foorumeja. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin myös sähköpostimarkkinointia, uutiskirjeiden layout-suunnitteluun käytettäviä ohjelmia ja niiden valintaa sekä uutiskirjeiden lähetysprosessia. Opinnäytetyön teoriaosuus nojautui vahvasti kirjoittajan työkokemukseen kohdeyhtiön sisäisen uutiskirjeen päätoimittajana ja sähköpostimarkkinoinnista vastaavana. Lisäksi teoriaosuudessa hyödynnettiin ammattikirjalli-suutta.
Sähköisen kyselylomakkeen avulla kerättiin aineistoa opinnäytetyön empiiriseen osaan. Analysoinnissa hyödynnettiin sekä määrällistä menetelmää että laadullista menetelmää. Määrällinen havaintoaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen vastauksista, joihin vastattiin valitsemalla lähinnä omaa mielipidettä oleva vastausvaihtoehto. Laadullinen havaintoaineisto kerättiin kyselyn avoimista vastauksista. Opinnäytetyössä pyrittiin saamaan mahdollisimman laaja-alaista tietoa sisäisen uutiskirjeen menestykseen vaikuttavista tekijöistä.
Annetuista vastauksista selvisi, että sisäisen uutiskirjeen koettiin parantaneen työyhteisön tuote- ja brändiviestintää erittäin paljon tai huomattavasti ja uutiskirjeen sisällön informatiivisuus koettiin yleisesti ottaen hyväksi. Kehitettävää kuitenkin löydettiin uutiskirjeen sisällöntuotannossa. Sisällöstä tärkeimmiksi nousseet aihepiirit, erityisesti tuoteuutiset, on huomioitava sisäisen uutiskirjeen kehitystyössä.