”Paljonhan sitä on aina tehty, mutta sitä ei ole ehkä ajateltu, että tämä on nyt sitä ohjelmointiosaamista.”: ohjelmointiosaaminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa.
Naalisvaara, Jenna (2022)
Naalisvaara, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121630646
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli lisätä varhaiskasvattajien tietoa ohjelmointiosaamisesta sekä ohjata varhaiskasvatuksen henkilöstöä huomioimaan ohjelmoinnillista ajattelua pedagogisessa toiminnassaan alle kouluikäisten lasten kanssa. Opinnäytetyöni toimeksiantajani oli Rovaniemen kaupungin varhaiskasvatus.
Opinnäytetyöni oli kehittämispainotteinen toimintatutkimus, jossa toteutin kehittämisprosessin pitämällä kahdelle varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalle toiminnallisen työpajan ohjelmointiosaamiseen liittyen. Työpaja pidettiin etäyhteyden välityksellä. Työpajassa kerroin aiheesta teoriatietoa sekä teimme käytännönharjoituksia, jotka olivat sovellettavissa suoraan lasten kanssa toteutettaviksi. Työpajan jälkeen haastattelin kolmea eri ikäisen lapsiryhmän kanssa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastatteluissa selvitin, miten ohjelmointiosaamista oli toteutettu lapsiryhmissä pitämäni työpajan jälkeen. Haastatteluiden myötä sain myös palautetta kehittämisprosessistani.
Haastatteluissa nousi esille useasti ajatus siitä, että ohjelmointiosaamiseen kuuluvat toimintatavat ovat varhaiskasvattajille jo osittain tuttuja ja niitä toteutetaan jo paljon lasten kanssa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Toimintatapoja ei vain vielä tietoisesti osattu yhdistää ohjelmointiosaamiseen. Ohjelmointi-osaaminen koettiin helpompana toteuttaa yli 4-vuotiaiden lasten ryhmissä. Työpaja koettiin hyödylliseksi ja aihe oli jokaisen haastatteluun osallistuvan varhaiskasvattajan mielestä ajankohtainen ja tärkeä. Varhaiskasvattajat kaipaavat lisää koulutusta aiheeseen liittyen. Eniten koulutusta kaivattiin erilaisten sovellusten hyödyntämiseen sekä käsitteiden tuomiseen tutuksi, niin aikuisille kuin lapsillekin.
Opinnäytetyöni oli kehittämispainotteinen toimintatutkimus, jossa toteutin kehittämisprosessin pitämällä kahdelle varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalle toiminnallisen työpajan ohjelmointiosaamiseen liittyen. Työpaja pidettiin etäyhteyden välityksellä. Työpajassa kerroin aiheesta teoriatietoa sekä teimme käytännönharjoituksia, jotka olivat sovellettavissa suoraan lasten kanssa toteutettaviksi. Työpajan jälkeen haastattelin kolmea eri ikäisen lapsiryhmän kanssa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Haastatteluissa selvitin, miten ohjelmointiosaamista oli toteutettu lapsiryhmissä pitämäni työpajan jälkeen. Haastatteluiden myötä sain myös palautetta kehittämisprosessistani.
Haastatteluissa nousi esille useasti ajatus siitä, että ohjelmointiosaamiseen kuuluvat toimintatavat ovat varhaiskasvattajille jo osittain tuttuja ja niitä toteutetaan jo paljon lasten kanssa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Toimintatapoja ei vain vielä tietoisesti osattu yhdistää ohjelmointiosaamiseen. Ohjelmointi-osaaminen koettiin helpompana toteuttaa yli 4-vuotiaiden lasten ryhmissä. Työpaja koettiin hyödylliseksi ja aihe oli jokaisen haastatteluun osallistuvan varhaiskasvattajan mielestä ajankohtainen ja tärkeä. Varhaiskasvattajat kaipaavat lisää koulutusta aiheeseen liittyen. Eniten koulutusta kaivattiin erilaisten sovellusten hyödyntämiseen sekä käsitteiden tuomiseen tutuksi, niin aikuisille kuin lapsillekin.