Työajan suunnittelu päiväkotityössä : Työaikaresurssit lastentarhanopettajien kokemana
Ala-Aho, Aila (2014)
Ala-Aho, Aila
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511972
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, mistä elementeistä lastentarhanopettajan työ koostuu, sekä selvittää, miten työaikaa ja työpanosta kohdennetaan päiväkotityössä. Tutkimusongelmaksi on määritelty, millaiseksi lastentarhanopettajat kokevat työaikaresurssien riittävyyden työssään. Tutkimuskysymys selvittää miten päiväkodin työvuorot suunnitellaan perustehtävästä suoriutumisen kannalta. Tutkimuksen lähtökohtana on selvittää kokevatko kasvattajat kiirettä tai riittämättömyyden tunnetta työssään.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä määritellään varhaiskasvatuksen toteuttamista, työaikaan liittyviä lakeja ja sopimuksia, työvuorosuunnittelua, työn organisointia ja työhyvinvointia. Tutkimusmenetelminä on käytetty suoraa havainnointia ja teemahaastattelua. Haastatteluaineisto kerättiin yhdeksältä vaasalaiselta lastentarhanopettajalta ja havaintoja kerättiin neljästä päiväkodista. Aineisto analysoitiin laadullisesti käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analysointi tapahtui luokittelemalla saatu aineisto teemoittain.
Havainnoista saadun kuvan perusteella lastentarhanopettajan työ on pääasiassa lapsiryhmän ohjaamista, mutta haastattelujen mukaan työ on monimuotoisempaa. Haastattelun tulosten perusteella lastentarhanopettajat kokevat kiirettä ja riittämättömyydentunnetta työajan käytön ja pedagogisen suunnittelun osalta. Haastattelu osoitti, että työaikaresurssien kohdentaminen palvelemaan ydintehtävää korostaa joustamisen tärkeyttä päivähoitotyön arjen sujumiseksi. Työvuorot suunnitellaan lähtökohtaisesti eripituisiksi. Työvuorojen järkevässä suunnittelussa on otettava huomioon henkilökunnan riittävyys lasten hoitoaikojen ja toiminnan järjestämisen kannalta. Henkilökunnan riittävyys koettiin yleensä haasteelliseksi yllättävien muutosten sattuessa. Tutkimuksen tulokset toivat esille myös Titania-työvuorosuunnitteluohjelman etuja ja haasteita päiväkotityössä.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä määritellään varhaiskasvatuksen toteuttamista, työaikaan liittyviä lakeja ja sopimuksia, työvuorosuunnittelua, työn organisointia ja työhyvinvointia. Tutkimusmenetelminä on käytetty suoraa havainnointia ja teemahaastattelua. Haastatteluaineisto kerättiin yhdeksältä vaasalaiselta lastentarhanopettajalta ja havaintoja kerättiin neljästä päiväkodista. Aineisto analysoitiin laadullisesti käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analysointi tapahtui luokittelemalla saatu aineisto teemoittain.
Havainnoista saadun kuvan perusteella lastentarhanopettajan työ on pääasiassa lapsiryhmän ohjaamista, mutta haastattelujen mukaan työ on monimuotoisempaa. Haastattelun tulosten perusteella lastentarhanopettajat kokevat kiirettä ja riittämättömyydentunnetta työajan käytön ja pedagogisen suunnittelun osalta. Haastattelu osoitti, että työaikaresurssien kohdentaminen palvelemaan ydintehtävää korostaa joustamisen tärkeyttä päivähoitotyön arjen sujumiseksi. Työvuorot suunnitellaan lähtökohtaisesti eripituisiksi. Työvuorojen järkevässä suunnittelussa on otettava huomioon henkilökunnan riittävyys lasten hoitoaikojen ja toiminnan järjestämisen kannalta. Henkilökunnan riittävyys koettiin yleensä haasteelliseksi yllättävien muutosten sattuessa. Tutkimuksen tulokset toivat esille myös Titania-työvuorosuunnitteluohjelman etuja ja haasteita päiväkotityössä.