Fysiikan kaavojen soveltaminen VR-peliprojektiin
Martti, Eliel (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121930864
Tiivistelmä
Monesti aloittelevilla kehittäjillä tulee toteutusideoita peliprojekteihinsa, ja ne voivat sisältää toimintatapoja, joiden aihepiirit eivät ole niin tuttuja. Opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka fysiikan lakien mukaisia kaavoja voi hyödyntää pelimekaniikan luomisessa.
Opinnäytetyö perustuu VR-peliin, jossa pelaaja pystyy lentämään linnun tavoin heiluttamalla ohjaimia ja käsiään kuten siipiä. Peli on tarvinnut toimiakseen aerodynamiikan kaavoja, joita on käännetty Unity-pelimoottorin fysiikkamallinnuksessa toimiviksi pelillisesti toimivan realistisuuden puitteissa.
Projektiin liittyvää koodia avataan melko yksityiskohtaisesti, ja opinnäytetyön tavoitteena on auttaa lukijaa ymmärtämään, kuinka voisi itse kehittää vastaavia ratkaisuja. Opinnäytetyössä käydään myös nopeasti läpi fysiikkaan ja koodaamiseen tarvittavia perusteita.
Lopullisessa projektissa on saatu hyväntuntuinen lentokokemus, jossa pystyy lentämään ympäri virtuaalista kaupunkiympäristöä. Lentäminen ei ole liian monimutkaista, mutta pelaajalla on kuitenkin paljon hallintaa lentäessä.
Opinnäytetyö perustuu VR-peliin, jossa pelaaja pystyy lentämään linnun tavoin heiluttamalla ohjaimia ja käsiään kuten siipiä. Peli on tarvinnut toimiakseen aerodynamiikan kaavoja, joita on käännetty Unity-pelimoottorin fysiikkamallinnuksessa toimiviksi pelillisesti toimivan realistisuuden puitteissa.
Projektiin liittyvää koodia avataan melko yksityiskohtaisesti, ja opinnäytetyön tavoitteena on auttaa lukijaa ymmärtämään, kuinka voisi itse kehittää vastaavia ratkaisuja. Opinnäytetyössä käydään myös nopeasti läpi fysiikkaan ja koodaamiseen tarvittavia perusteita.
Lopullisessa projektissa on saatu hyväntuntuinen lentokokemus, jossa pystyy lentämään ympäri virtuaalista kaupunkiympäristöä. Lentäminen ei ole liian monimutkaista, mutta pelaajalla on kuitenkin paljon hallintaa lentäessä.