Markkinointisuunnitelman laatiminen pienyritykselle
Outakorpi, Anni (2014)
Outakorpi, Anni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403313697
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinointisuunnitelma pienelle grillikahvio-alan yritykselle. Lisäksi tavoitteena oli selvittää pienelle yritykselle sopivimpia markkinoinnin keinoja, ja laatia riittävä teoriapohja, jotta yrittäjien on mahdollista suunnitella markkinointiaan tulevaisuudessa itse. Kohdeyrityksellä ei ennestään ollut markkinointisuunnitelmaa, joten sen laatiminen oli yritykselle tarpeellista. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla yrittäjiä. Haastattelut suoritettiin alkuvuonna 2014, ja markkinointisuunnitelma valmistui maaliskuussa 2014.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin suunnitteluprosessia. Suunnitteluprosessi etenee lähtökohta-analyyseistä strategioiden valintaan ja kilpailukeinojen käyttöön. Lopulta suunnitteluprosessi päättyy toteutuksen kautta markkinoinnin seurantaan ja arviointiin. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen eri keinoja. Markkinointiviestintä valittiin erilliseksi kokonaisuudekseen, koska sen koettiin tuovan tärkeää tietoa kohdeyrityksen yrittäjille.
Empiirisessä osiossa laadittiin markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle. Markkinointisuunnitelma koostettiin teoriaosan tietoja hyväksikäyttäen. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli antaa yrittäjille työkalu tulevaisuuden markkinoinnin suunnitteluun, sekä lisäksi antaa vinkkejä seuraavan vuoden markkinoinnin toimenpiteisiin.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin markkinoinnin suunnitteluprosessia. Suunnitteluprosessi etenee lähtökohta-analyyseistä strategioiden valintaan ja kilpailukeinojen käyttöön. Lopulta suunnitteluprosessi päättyy toteutuksen kautta markkinoinnin seurantaan ja arviointiin. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintää ja sen eri keinoja. Markkinointiviestintä valittiin erilliseksi kokonaisuudekseen, koska sen koettiin tuovan tärkeää tietoa kohdeyrityksen yrittäjille.
Empiirisessä osiossa laadittiin markkinointisuunnitelma kohdeyritykselle. Markkinointisuunnitelma koostettiin teoriaosan tietoja hyväksikäyttäen. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena oli antaa yrittäjille työkalu tulevaisuuden markkinoinnin suunnitteluun, sekä lisäksi antaa vinkkejä seuraavan vuoden markkinoinnin toimenpiteisiin.