Lihan suoramyyntivaihtoehtojen vertailu emolehmätilalla
Laitinen, Paavo (2014)
Laitinen, Paavo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188423
Tiivistelmä
Suomalaisessa maataloudessa kannattavuus on joka päivä puhuttava aihe. Tuottajat tasapainottelevat menojen ja tulojen välillä. Maatalouden menot kasvavat, kun tuotantopanosten hinnat nousevat joka vuosi. Tuotteista saadut hinnat eivät ole kuitenkaan nousseet kustannusten mukana. Tuottajan on tuotettava tuotteensa aina vain tehokkaammin ja vähemmillä kustannuksilla.
Arvonlisää tavoiteltaessa naudanlihan tuotannossa suoramyynti nousee yhdeksi vaihtoehdoksi. Suoramyynnillä tuottaja saa tuotteelle paremman hinnan. Tulot eivät jakaannu ylimääräisille välikäsille kuten logistiikalle, teurastamolle ja kaupalle. Suoramyymällä oma työmäärä lisääntyy, koska tuotannon lisäksi tulee tuottajan itse hoitaa tuotteen markkinointi ja myynti. Pitämällä kulut ja lisääntyvä työn määrä pienenä nostaa suoramyynti naudanlihantuotannon kannattavuutta ja siitä saatavaa tuloa.
Pyryn tilalla Keuruulla aloitteleva emolehmätuottaja halusi suunnitelman siitä, kuinka suoramyynti voitaisiin heidän tilalla toteuttaa. Tilalla halutaan lisää arvoa heidän tuottamalleen tuotteelle. Suoramyyntiä varten tuli selvittää olemassa olevat resurssit ja tarvittavat investoinnit, jotta tuotteet voitaisiin myydä itse suoraan kuluttajalle. Työssä tehtiin kannattavuuslaskelmia erilaisille suoramyyntivaihtoehdoille.
Työssä käsiteltiin lihan suoramyyntiä myymälämyyntinä tilalta ja nettikaupan kautta kotiin kuljetettuna. Alussa ideana ollut myymäläauto vaihtoehto karsiutui pois mahdollisista vaihtoehdoista. Kannattavimmaksi ja eniten arvoa lisääväksi vaihtoehdoksi laskelmissa saatiin nettikauppa.
Arvonlisää tavoiteltaessa naudanlihan tuotannossa suoramyynti nousee yhdeksi vaihtoehdoksi. Suoramyynnillä tuottaja saa tuotteelle paremman hinnan. Tulot eivät jakaannu ylimääräisille välikäsille kuten logistiikalle, teurastamolle ja kaupalle. Suoramyymällä oma työmäärä lisääntyy, koska tuotannon lisäksi tulee tuottajan itse hoitaa tuotteen markkinointi ja myynti. Pitämällä kulut ja lisääntyvä työn määrä pienenä nostaa suoramyynti naudanlihantuotannon kannattavuutta ja siitä saatavaa tuloa.
Pyryn tilalla Keuruulla aloitteleva emolehmätuottaja halusi suunnitelman siitä, kuinka suoramyynti voitaisiin heidän tilalla toteuttaa. Tilalla halutaan lisää arvoa heidän tuottamalleen tuotteelle. Suoramyyntiä varten tuli selvittää olemassa olevat resurssit ja tarvittavat investoinnit, jotta tuotteet voitaisiin myydä itse suoraan kuluttajalle. Työssä tehtiin kannattavuuslaskelmia erilaisille suoramyyntivaihtoehdoille.
Työssä käsiteltiin lihan suoramyyntiä myymälämyyntinä tilalta ja nettikaupan kautta kotiin kuljetettuna. Alussa ideana ollut myymäläauto vaihtoehto karsiutui pois mahdollisista vaihtoehdoista. Kannattavimmaksi ja eniten arvoa lisääväksi vaihtoehdoksi laskelmissa saatiin nettikauppa.