EUROOPASSA KÄYTÖSSÄ OLEVIEN KAASUKÄYTTÖISTEN KUORMA- JA LINJA-AUTOJEN KULUTUKSET, PÄÄSTÖT JA LUOTETTAVUUS
Lindgren, Sami (2014)
Lindgren, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060912263
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa JAMK logistiikan vetämää useista tutkimuksista koostuvaa hanketta, jossa tutkitaan ei-fossiilisten polttoaineiden käyttöä liikenteessä. Hankkeen taustalla ovat ilmastonmuutoksesta johtuva halu löytää ympäristöystävällisempiä liikennepolttoaineita sekä Euroopan Unionin päästöra-joitusohjelma. Opinnäytetyön kohteena olivat kaasu- ja dual-fuel-käyttöiset linja- sekä kuorma-autot ja niiden käyttökokemukset, etenkin taloudellisuus, ympäristöystävällisyys, käytettävyys ja luotettavuus. Tavoitteena oli tutkia kaasun käyttökokemuksia liikennepolttoaineena Euroopassa Suomen ul-kopuolella.
Teoreettinen osa tarkastelee liikenteen päästöjä sekä vaihtoehtoisia liikennepolttoaineita. Teoriapohjassa käydään läpi myös metaanikaasujen ominaisuuksia liikennepolttoaineena, sen päästöjä sekä kalustoa että tankkausasemia. Tutkimusaineisto koostuu Amsterdamissa syksyllä 2013 pidetyn NGV2013-konferenssin esitysmateriaalista, jota saatiin useilta eri yrityksiltä Euroopasta.
Tuloksista käy ilmi, että metaanikaasu on varteenotettava vaihtoehto dieselin korvaajaksi liikennepolttoaineena. Ongelmia on kuitenkin useita aina kaasun jakeluverkoston suppeudesta moottorin tehonhäviöihin sekä kaasuteknologian kalliimpaan hankintahintaan sekä huoltokustannuksiin. Tutkimus ei paljastanut mitään perustavanlaatuisia ongelmia kaasuteknologian kanssa, vaan kyse on kaasun saata-vuudesta ja kalleudesta. Nykyisillä fossiilisten polttoaineiden hinnoilla kaasuteknologia voi kilpailla vain ympäristöystävällisyydellä, mutta yritykset painottavat ajattelussaan usein kustannuksia.
Teoreettinen osa tarkastelee liikenteen päästöjä sekä vaihtoehtoisia liikennepolttoaineita. Teoriapohjassa käydään läpi myös metaanikaasujen ominaisuuksia liikennepolttoaineena, sen päästöjä sekä kalustoa että tankkausasemia. Tutkimusaineisto koostuu Amsterdamissa syksyllä 2013 pidetyn NGV2013-konferenssin esitysmateriaalista, jota saatiin useilta eri yrityksiltä Euroopasta.
Tuloksista käy ilmi, että metaanikaasu on varteenotettava vaihtoehto dieselin korvaajaksi liikennepolttoaineena. Ongelmia on kuitenkin useita aina kaasun jakeluverkoston suppeudesta moottorin tehonhäviöihin sekä kaasuteknologian kalliimpaan hankintahintaan sekä huoltokustannuksiin. Tutkimus ei paljastanut mitään perustavanlaatuisia ongelmia kaasuteknologian kanssa, vaan kyse on kaasun saata-vuudesta ja kalleudesta. Nykyisillä fossiilisten polttoaineiden hinnoilla kaasuteknologia voi kilpailla vain ympäristöystävällisyydellä, mutta yritykset painottavat ajattelussaan usein kustannuksia.