Uusien autojen varusteluprosessi autotalossa
Marjokivi, Jere (2014)
Marjokivi, Jere
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012366
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opas uusien autojen varusteluprosessiin autotalossa. Tutkintotyö suoritettiin Tampereen Autotalo Laakkonen Oy:lle. Varusteluprosessin toiminnan kuvauksen lisäksi työssä kerättiin myös tietoa prosessin ongelmakohdista tekemällä haastatteluja prosessissa mukana toimiville henkilöille. Ongelmien selvittelyn lisäksi työssä pohdittiin myös kehitysideoita prosessissa havaittuihin ongelmakohtiin.
Työssä esitetään autotalon sisäinen varusteluprosessi kokonaisuudessaan auton ostopäätöksestä sen luovutukseen ja töiden laskutukseen saakka. Prosessin ongelmakohtia selvitettäessä lähes jokainen haastateltava kertoi ongelmia olevan etenkin tiedonkulussa, korjaamon varakapasiteetissa sekä tiettyjen varaosien saatavuuksissa ja toimituksissa. Varusteluprosessi autotalossa on hyvin pitkälle eri osastojen välistä tiimityöskentelyä, joten hyvällä tiedonkululla on erittäin suuri merkitys prosessin menestyksekkääseen läpiviemiseen.
Autotalon varusteluprosessin tiimityöskentelyn ja tiedonkulun parantamiseen työssä on mietitty muutamia toteuttamiskelpoisia kehitysideoita. Suurin osa tutkintotyössä esitetyistä kehitysideoista on suunniteltu ennakoinnin helpottamiseksi. Hyvällä ennakoinnilla voidaan parantaa varusteluprosessin organisointia ja toimivuutta sekä helpottaa sen sujuvuutta.
Opinnäytetyössä kuvattiin autotalon sisäinen varusteluprosessi työnjohtajan näkökulmasta. Työn tavoitteena olikin, että sitä voidaan käyttää esilukumateriaalina uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Työssä selviteltiin myös prosessin ongelmakohtia eri näkökulmista, joten sitä voidaan käyttää myös varusteluprosessin kehittämistarkoitukseen.
Työssä esitetään autotalon sisäinen varusteluprosessi kokonaisuudessaan auton ostopäätöksestä sen luovutukseen ja töiden laskutukseen saakka. Prosessin ongelmakohtia selvitettäessä lähes jokainen haastateltava kertoi ongelmia olevan etenkin tiedonkulussa, korjaamon varakapasiteetissa sekä tiettyjen varaosien saatavuuksissa ja toimituksissa. Varusteluprosessi autotalossa on hyvin pitkälle eri osastojen välistä tiimityöskentelyä, joten hyvällä tiedonkululla on erittäin suuri merkitys prosessin menestyksekkääseen läpiviemiseen.
Autotalon varusteluprosessin tiimityöskentelyn ja tiedonkulun parantamiseen työssä on mietitty muutamia toteuttamiskelpoisia kehitysideoita. Suurin osa tutkintotyössä esitetyistä kehitysideoista on suunniteltu ennakoinnin helpottamiseksi. Hyvällä ennakoinnilla voidaan parantaa varusteluprosessin organisointia ja toimivuutta sekä helpottaa sen sujuvuutta.
Opinnäytetyössä kuvattiin autotalon sisäinen varusteluprosessi työnjohtajan näkökulmasta. Työn tavoitteena olikin, että sitä voidaan käyttää esilukumateriaalina uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Työssä selviteltiin myös prosessin ongelmakohtia eri näkökulmista, joten sitä voidaan käyttää myös varusteluprosessin kehittämistarkoitukseen.