Verkkokauppayrityksen kansainvälistymisen edellytykset Case T:mi Bedit
Virtanen, Eija (2014)
Virtanen, Eija
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012390
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tekstiilituotteita valmistavan verkkokauppayrityksen kansainvälistymisen edellytyksiä Ruotsin ja Tanskan markkinoille. Verkkokaupan kasvu Pohjoismaissa ja kuluttajien ostotottumusten muutos antaa pienellekin yritykselle mahdollisuuden kansainvälistyä. Yrityksen markkinoinnin haasteena on, miten kuluttajat löytää yrityksen verkkosivut, miten sen asiakaspalvelu toimii ja mikä on kuluttajan kokemus ostoprosessissa. Verkkokaupan käyttökokemus tulee olla kuluttajalle luotettavaa, sujuvaa ja helppoa.
Tehtävän toteuttamiseksi haettiin tietoa monipuolisesti. Tietoa haettiin yrityksen kansainvälistymisestä, markkinoinnista, kohdemaiden kuluttajatottumuksista verkkokaupassa, verkkokaupan käytettävyydestä, tilastoanalyyseistä sekä Verkkokauppa 2014 messuilta ja seminaareista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Kahta verkkokauppayrittäjää haastateltiin teemahaastatteluna. Yrittäjille tehtiin lomakekysely markkinoinnin näkyvyyden merkityksestä verkkokaupassa. Verkkokaupan käytettävyyttä tutkittiin kuluttajien tekemän testiostoksen ja siihen liittyvän kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Ruotsin ja Tanskan verkkokauppamarkkinat ja kuluttajien ostokäyttäytyminen on edellä Suomea. Kuluttajien käytettävyyskokemukset verkkokaupassa ovat samansuuntaiset niin kohdemarkkinoilla kuin Suomessa. Testiostosten tuloksen perusteella yrityksen verkkokaupan käytettävyyden kehittäminen hyödyttää kuluttajan asiakaskokemusta. Yrityksen internetmarkkinoinnin suunnittelussa tulee huomioida kohdemarkkinoiden kuluttajatottumukset ja mitä tiedonhakukeinoja kuluttajat käyttävät internetissä. Markkinointi- ja markkinointiviestintäsuunnitelmat tulisi tehdä internetiin sopiviksi. Yrityksellä on edellytyksiä kansainvälistyä, kun se huomioi kohdemarkkinoiden etumatkan verkkokauppamarkkinoille ja tekee kansainvälistymissuunnitelmat sen pohjalta.
Tehtävän toteuttamiseksi haettiin tietoa monipuolisesti. Tietoa haettiin yrityksen kansainvälistymisestä, markkinoinnista, kohdemaiden kuluttajatottumuksista verkkokaupassa, verkkokaupan käytettävyydestä, tilastoanalyyseistä sekä Verkkokauppa 2014 messuilta ja seminaareista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Kahta verkkokauppayrittäjää haastateltiin teemahaastatteluna. Yrittäjille tehtiin lomakekysely markkinoinnin näkyvyyden merkityksestä verkkokaupassa. Verkkokaupan käytettävyyttä tutkittiin kuluttajien tekemän testiostoksen ja siihen liittyvän kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Ruotsin ja Tanskan verkkokauppamarkkinat ja kuluttajien ostokäyttäytyminen on edellä Suomea. Kuluttajien käytettävyyskokemukset verkkokaupassa ovat samansuuntaiset niin kohdemarkkinoilla kuin Suomessa. Testiostosten tuloksen perusteella yrityksen verkkokaupan käytettävyyden kehittäminen hyödyttää kuluttajan asiakaskokemusta. Yrityksen internetmarkkinoinnin suunnittelussa tulee huomioida kohdemarkkinoiden kuluttajatottumukset ja mitä tiedonhakukeinoja kuluttajat käyttävät internetissä. Markkinointi- ja markkinointiviestintäsuunnitelmat tulisi tehdä internetiin sopiviksi. Yrityksellä on edellytyksiä kansainvälistyä, kun se huomioi kohdemarkkinoiden etumatkan verkkokauppamarkkinoille ja tekee kansainvälistymissuunnitelmat sen pohjalta.