Satupassi ja ohjattuja kirjastokäyntejä : Kirjastopalveluja 3–6-vuotiaille päiväkotilapsille Jokioisilla
Hartikainen, Pauliina (2014)
Hartikainen, Pauliina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511994
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin 3–6-vuotiaille päiväkotilapsille suunnattuja kirjastopalveluja, joiden tavoitteena on edistää lasten lukuharrastusta ja tutustuttaa lapsia kirjastoon. Opinnäytetyön tuotoksena tehtiin päiväkodin käyttöön sopiva satupassi sekä toteutettiin päiväkotiryhmien ohjattuja kirjastokäyntejä.
Teoriaosuudessa selvitetään sekä yleisten kirjastojen toiminnalle asetettuja linjauksia, varhaiskasvatuksen toimintaa ja tavoitteita, lastenkirjallisuuden monipuolisuutta että lapselle lukemisen tärkeyttä lukutaidon kehittymisen ja satujen merkityksen kannalta. Opinnäytetyössä kuvataan satupassin ja kirjastokäyntien suunnittelua ja toteutusta. Satupassin suunnittelussa pyrittiin yksinkertaiseen ja helposti muunneltavaan toteutukseen. Satupassi jaettiin lapsille kirjastokäynnin aikana, minkä jälkeen työskentely satupassin kanssa jatkui päiväkodissa. Satupassin lisäksi toteutettiin kolme erilaista ohjattua kirjastokäyntiä. Opinnäytetyössä suunniteltuja kirjastopalveluja voidaan hyödyntää myös vastaisuudessa.
Pienille lapsille suunnattujen kirjastopalvelujen suunnittelu ja toteuttaminen noudattaa monia suosituksia ja tavoitteita. Kirjaston tilat, kokoelma ja hyvä asiakaspalvelu ovat tärkeitä, mutta niitä pitää voida hyödyntää monipuolisesti. Lähtökohtana on lapsi itse: hänen mahdollisuutensa tutustua ympäristöön, olla osallinen, saada iloa saduista ja yhdessäolosta sekä kiinnostua lukemisen mahdollisuuksista. Kirjaston ja päivähoidon yhteistyön avulla on mahdollista tehokkaammin edistää lapsen lukuharrastusta ja hyvinvointia.
Teoriaosuudessa selvitetään sekä yleisten kirjastojen toiminnalle asetettuja linjauksia, varhaiskasvatuksen toimintaa ja tavoitteita, lastenkirjallisuuden monipuolisuutta että lapselle lukemisen tärkeyttä lukutaidon kehittymisen ja satujen merkityksen kannalta. Opinnäytetyössä kuvataan satupassin ja kirjastokäyntien suunnittelua ja toteutusta. Satupassin suunnittelussa pyrittiin yksinkertaiseen ja helposti muunneltavaan toteutukseen. Satupassi jaettiin lapsille kirjastokäynnin aikana, minkä jälkeen työskentely satupassin kanssa jatkui päiväkodissa. Satupassin lisäksi toteutettiin kolme erilaista ohjattua kirjastokäyntiä. Opinnäytetyössä suunniteltuja kirjastopalveluja voidaan hyödyntää myös vastaisuudessa.
Pienille lapsille suunnattujen kirjastopalvelujen suunnittelu ja toteuttaminen noudattaa monia suosituksia ja tavoitteita. Kirjaston tilat, kokoelma ja hyvä asiakaspalvelu ovat tärkeitä, mutta niitä pitää voida hyödyntää monipuolisesti. Lähtökohtana on lapsi itse: hänen mahdollisuutensa tutustua ympäristöön, olla osallinen, saada iloa saduista ja yhdessäolosta sekä kiinnostua lukemisen mahdollisuuksista. Kirjaston ja päivähoidon yhteistyön avulla on mahdollista tehokkaammin edistää lapsen lukuharrastusta ja hyvinvointia.