Tapahtuman kehittäminen : Case: Turun Kauppatorin joulutori
Koivisto, Jere (2014)
Koivisto, Jere
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012403
Tiivistelmä
Turun Kauppatorin joulutori on joulunalusaikana järjestettävä myynti- ja markkinatapahtuma keskellä Turkua. Tapahtuman tavoitteena on elävöittää Turun kauppatoria ja sen ympäristöä, tarjota tapahtumassa vieraileville lämminhenkistä joulun tunnelmaa sekä laadukkaita käsintehtyjä tuotteita. Tapahtuman idea on saanut alkunsa Keski-Euroopan joulutoreilta ja mallia Turkuun on haettu vuodesta 2007 asti järjestetystä Tampereen joulutorista.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee keskisuuren markkinatapahtuman tuottamista ja sen kehittämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakas- ja kauppiaskyselyn sekä omien kokemusten pohjalta tapahtuman kehityskohtia ja tarjota uusia ideoita ja ehdotuksia tapahtuman eteenpäin viemiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään yleisötapahtuman järjestämiseen projektikokonaisuutena sekä kulttuurin kehittämisen tärkeyteen elinkeinotoiminnan vahvistamiseksi.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin vuoden 2012 loppuvuodesta Turun Kauppatorin joulutoritapahtuman tuotantoprosessin sekä itse tapahtuman aikana. Koko tapahtumatuotannon aikana tehtiin havaintoja tuotannon, sekä tapahtuman aikana ilmenneistä ongelmista. Kehittämisehdotukset on koottu yhdeksi pääkappaleeksi havaintojen ja tutkimusten pohjalta.
Työn perusteella voidaan todeta, että pääongelmakohdat löytyvät markkinoinnista, oheistapahtumista sekä infrastruktuurisista asioista, kuten sähkön riittävyydestä.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee keskisuuren markkinatapahtuman tuottamista ja sen kehittämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakas- ja kauppiaskyselyn sekä omien kokemusten pohjalta tapahtuman kehityskohtia ja tarjota uusia ideoita ja ehdotuksia tapahtuman eteenpäin viemiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään yleisötapahtuman järjestämiseen projektikokonaisuutena sekä kulttuurin kehittämisen tärkeyteen elinkeinotoiminnan vahvistamiseksi.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin vuoden 2012 loppuvuodesta Turun Kauppatorin joulutoritapahtuman tuotantoprosessin sekä itse tapahtuman aikana. Koko tapahtumatuotannon aikana tehtiin havaintoja tuotannon, sekä tapahtuman aikana ilmenneistä ongelmista. Kehittämisehdotukset on koottu yhdeksi pääkappaleeksi havaintojen ja tutkimusten pohjalta.
Työn perusteella voidaan todeta, että pääongelmakohdat löytyvät markkinoinnista, oheistapahtumista sekä infrastruktuurisista asioista, kuten sähkön riittävyydestä.